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표제지

목차

I. 서론 8

제1절 연구 목적 및 의의 8

제2절 선행연구와 연구내용 10

1. 선행연구 10

2. 연구내용과 범위 12

II. 초기불교의 질병관 17

제1절 질병(disease)의 정의 및 기능 17

1. 질병(disease)의 정의 17

2. 질병의 순기능 20

제2절 질병의 종류 22

1. 몸의 질병 25

2. 정신장애(mental disorder) 32

3. 불선법(akusalā dhammā) 37

4. 정신신체질병(psychosomatic disease) 54

제3절 질병의 원인 57

1. 내부 원인 58

2. 외부 원인 63

3. 업의 과보(kammavipākajā) 67

4. 사대(四大, cattāro mahābhūtā)의 부조화 73

5. 귀신들림(yakkhummattako) 75

III. 초기불교의 질병치유 80

제1절 붓다의 질병 치유 80

1. 대의왕인 붓다 80

2. 환자에 대한 교계(敎誡) 84

3. 설법(說法)에 의한 치유 87

4. 빠릿따(paritta)에 의한 치유 98

제2절 팔정도, 삼학(三學)으로 마음의 질병 다스림 108

1. 팔정도와 삼학 108

2. 삼학(tisso sikkhā)과 질병 치유 113

제3절 질병에 따른 불교적 처방 119

1. 기질과 질병 119

2. 탐하는 기질(Rāga-carita)을 가진 자의 질병 122

3. 성내는 기질(Dosa-carita)을 가진 자의 질병 137

4. 어리석은 기질(Moha-carita)을 가진 자의 질병 144

IV. 사마타(Samatha) 수행과 마음의 질병 치유 156

제1절 사마타 수행주제의 심신치유 156

1. 열 가지 까시나(kasina) 수행(이미지참조) 157

2. 부정(不淨, asubha)의 명상주제 160

3. 10가지 거듭 알아차림(anussati) 164

4. 네 가지 거룩한 마음가짐(梵住, brahmavihāra) 181

5. 네 가지 무색계선정(arūpajjhāna) 189

6. 음식에 대한 혐오(Āhārepatikūla saññā)(이미지참조) 192

7. 사대(四大, catu dhātu)의 구분 194

8. 기질과 수행의 선택 196

제2절 선정마음과 심신치유 201

1. 선의 구성요소(jhānanga)(이미지참조) 201

2. 다섯 가지 장애(pañca-nīvaranāni) 제거(이미지참조) 204

3. 선정마음차례 209

제3절 주요 불교수행기반 심신치유 프로그램 213

1. 심신치유 프로그램의 등장 214

2. 심신치유프로그램의 종류 218

3. 불교수행과 심신치유프로그램의 치유력 226

4. 불교수행과 심신치유프로그램의 비교 229

V. 위빳사나 수행과 마음의 질병 치유 239

제1절 위빳사나 수행의 대상 240

1. 진리 두 가지 240

2. 왜곡전도성(vipallāsa) 243

3. 위빳사나 수행 대상인 실재법(Paramattha dhamma) 247

4. 위빳사나 수행대상 251

제2절 위빳사나 지혜계발과 심신치유 255

1. 견해청정(Ditthivisuddhi)(이미지참조) 256

2. 의심극복청정(Kānkhāvitārānā visuddhi)(이미지참조) 258

3. 도·비도 지견청정(Maggāmāggā ñānādāssānā visuddhi)(이미지참조) 260

4. 실천지견청정(Pātipādā ñānādāssānā visuddhi)(이미지참조) 264

5. 지견청정(ñānadāssānā visuddhi)(이미지참조) 274

제3절 위빳사나 수행과 심신치유 278

1. 알아차림(sati)의 정의 279

2. 알아차림과 위빳사나 281

3. 알아차림의 심신치유력 284

4. 통찰지(paññā) 290

제4절 불선법의 완전한 제거 295

1. 네 분의 성인(ariya-puggala) 296

2. 도의 마음과 불선법 제거 300

3. 물질의 제거와 치유 304

VI. 요약 및 결론 311

참고문헌 319

ABSTRACT 330

표목차

〈표 3-1〉 대보호경(Mahā Paritta)의 효능 103

〈표 3-2〉 삼학(tisso sikkhā)과 세 가지 번뇌 115

〈표 4-1〉 사무량심과 불선법 제거 186

〈표 4-2〉 40가지 사마타 수행주제와 억압번뇌 200

〈표 4-3〉 선정요소(jhānanga)들에 반대 되는 법들(이미지참조) 205

〈표 4-4〉 감각적 욕망(Kāmacchanda)과 하나 됨(Ekaggatā) 206

〈표 4-5〉 악의(Byāpāda)와 희열(Pīti) 206

〈표 4-6〉 해태·혼침(Thina, Middha)과 일으킨 생각(Vitakka) 207

〈표 4-7〉 들뜸·후회(Uddhacca, Kukkucca)와 행복(Sukha) 207

〈표 4-8〉 의심(Vicikicchā)과 지속적 고찰(Vicāra) 208

〈표 4-9〉 의문인식과정(manodvāra vīthi) 210

〈표 4-10〉 본 삼매(appanā)를 처음 증득할 때의 속행과정 211

〈표 5-1〉 도의 마음(magga citta)과 전도(vipallāsa)의 제거 246

〈표 5-2〉 칠청정(satta visuddhi)과 그에 따른 지혜들 255

〈표 5-3〉 도(magga)와 과(phala)의 증득의 속행과정 273

〈표 5-4〉 위빳사나 지혜와 불선법 제거 277

〈표 5-5〉 출세간도(magga citta)와 불선법 제거 301

초록보기

 The purpose of this study is to find a new healing system based on the teaching of the Buddha that appears in the early Buddhist scriptures to escape the suffering of the disease that modern people suffer. For this purpose, this study attempts to review the overall healing system of the early Buddhism such as types, causes and cure of diseases appearing in the Pāli Tipitaka.

The Buddha was at that time called the Great Lord of healing. Just because The Buddha was called the Great Lord of healing does not mean that The Buddha directly treated the patients. The Buddha, the Great Lord of healing was the one who preached the Dhamma to relieve the suffering of beings. With the Dhamma, The Buddha took the people out of the wrong view and removed the akusala dhamma like Greed-hatred-delusion so that it would never occur again.

A particular method of healing a disease acknowledged by the Buddha is Paritta(protective Buddhist scriptures) recitation. Paritta has the meaning of sutta protecting from difficulties. The Paritta is not a mythical power or acknowledgment of authority in a particular word itself, such as mantra. The authoritative power of Paritta comes from the utterance of truth and loving kindness. Ratana Sutta(Jewel Discourse) is a suitable paritta for this period of the pandemic, such as COVID-19. Ratana Sutta is discourse which caused to disappear the three dangers resulting from pandemic, non-human beings and famine in the city of Vesālī with the power of truth to praise Ti-Ratana's(Three Jewels, the Buddha, the Dhamma and the Holy Sangha) meritorious deeds and the loving kindness for all beings.

Disease is divided into body and mind disease in Early Buddhism. Most people are concerned only about body diseases and are trying to heal. However the Buddha gave the following teachings. "Even though I am afflicted in body, my mind will be unafflicted, Thus should you train your self." It is because diseases of the mind are more fundmental and pose a greater danger than diseases of the body. Diseases of the mind here mean Akusala dhamma such as Greed-hatred-delusion. Akusala Dhamma can become mental disorder if it goes too far and cause repeated rebirth.

Samatha and Vipassana bhāvanā are mental development in early Buddhism to rule akusala dhamma. Samatha(Tranquility) bhāvanā has 40 subjects of meditation in Visuddhi magga and those subjects of meditation suppress the corresponding akusala dhamma. Practicing Vipassana bhāvanā develop Vipassana wisdom. At each stage of Vipassana wisdom, akusala dhamma is grdually removed. At the peak of practice, vipassanā wisdom reaches path consciousness(magga citta), and the path consciousness uproots akusala dhamma. Path consciousness of Arahantship uproots all akusala dhamma, Fruition consciousness of Arahantship is completely free from diseases of all minds. Therefore, The Arahant can be said to be 'a completely healthy person without a mind disease.' Practicing Samatha and Vipassana bhāvanā leads to realization of a truly healthy life.

Currently, COVID-19 is raging and driving the entire human race into the pain of disease. This pandemic must also be seen as being born out of a unwholesome consciousness like rooted in greed. It is because there is an aspect that a phenomenon is a reflection of the human mind. If humans do not abandon their unwholesome consciousness and pursue only their own interests, they will become the most malicious virus on the planet Earth.

To fight COVID-19 that threatens the entire human race, we must not only focus on the development of new drugs, but also gradually reduce our unwholesome consciousness. To overcome the current pandemic, we should do reciting Paritta like Ratana Sutta and practice loving kindness for all beings. The body and mind are connected and I and other beings are in a symbiotic relationship. You should not pay attention only to your body when there is a disease in your body. If you practice the right efforts and the four foundations of mindfulness to heal a disease of the mind, you will also be able to achieve your health of the body and live a symbiotic life with other beings peacefully.