표제지
목차
Abstract 6
제1장 서론 13
1.1. 연구의 배경 및 목적 13
1.2. 연구 방법과 논문 구성 15
제2장 어선 침몰 전복 사고 해양안전심판원 재결서 전수 분석 18
2.1. 개요 18
2.2. 해심원 해양사고통계와 전수분석에 따른 사고원인 대비 19
2.3. 재결서 전수분석 개괄 22
2.3.1. 어선 연령별 침몰 전복 영향 22
2.3.2. 조우 파고와 침몰 전복사고 횟수 24
2.3.3. 어선 침몰 전복 사고로 인한 누적 인명 사고 28
2.3.4. 풍랑 조우 방향과 선박의 전도 방향 29
2.3.5. 연안에서 어선 침몰 및 전복 위치 30
2.3.6. 어선 총톤수에 따른 사고 지점 31
2.3.7. 어선 사고 수역의 최대 파고 32
2.4. 구획침수 사고분석 33
2.4.1. 구획침수로 인한 침몰사고 요인 분석 33
2.4.2. 구획침수로 인한 전복사고 요인 34
2.4.3. 구획침수에 의한 사고원인 분석 35
2.5. Water On Deck(WOD) 침수 사고 분석 36
2.5.1. WOD 침수로 인한 침몰 전복 사고 요인 36
2.5.2. WOD 침수에 의한 사고원인 분석 39
2.6. 재결서 전수분석 결과 40
2.6.1. 유동수 영향 고찰 45
2.6.2. 적재물 이동 영향 고찰 50
2.6.3. 재결서 전수분석 결과 요약 51
제3장 법 규정 검토 및 선행연구 분석 52
3.1. Inter. Reg. for the Safety of Fishing Vessels 52
3.1.1. 규정 적용을 받는 어선의 크기 52
3.1.2. Weathertight and Watertight 53
3.1.3. Recommendation, Attachment 3 55
3.2. 소형어선의 선체 온전성과 배치 59
3.3. 기존 소형어선 보완 방안 72
3.3.1. 소형어선 부력 증가 방안 72
3.3.2. Safe Marginal Buoyance Space 76
3.3.3. Active Freeing Port Shutter 77
3.3.4. 안전감지장치 84
제4장 침몰 전복 사고 예방을 위한 운항자 실천 방안 91
제5장 결론 93
5.1. 소형어선의 침몰 전복 사고 원인 93
5.1.1. 선체 결함으로 인한 구획 침수 93
5.1.2. 갑판상 해수 유입(WOD)에 의한 구획침수 93
5.1.3. 복원성 94
5.2. 사고 예방을 위한 단계적 방안 97
5.2.1. 안전감지장치 단계별 적용 98
5.2.2. WOD 영향 감소 방안 적용 100
5.2.3. 출항 통제 기준 보완 101
5.2.4. 운항안전진단 전문기관 추진 102
참고 문헌 103
Table 2-1. Causes of marine accidents on fishing vessels, KMST 20
Table 2-2. Fishing vessels' accidents with related to her Ages 23
Table 2-3. Max. encountered wave height related to Sinking and Capsizing 24
Table 2-4. Wind and Wave forecasting standard by KMA 25
Table 2-5. Causes analysis of Marine Accident Types 26
Table 2-6. Accidents and Fatality in Marine Weather Forecasting 27
Table 2-7. Fatality in Sinking and Capsizing of fishing vessels 28
Table 2-8. Overturning according to Wind and Wave direction 29
Table 2-9. Factors of Sinking accident due to water ingress 33
Table 2-10. Factors of Capsizing accident due to water ingress 34
Table 2-11. Factors caused Water Ingress Accidents 35
Table 2-12. Factors of Sinking accident due to WOD (Water On Deck) 37
Table 2-13. Factors of Capsizing accident due to WOD 38
Table 2-14. Factors caused WOD Accidents 39
Table 2-15. Additional List Angle produced by Water in Tank 46
Table 2-16. Additional List Angle produced by Moving Weight on Deck 50
Table 3-1. Standard of Freeing Port 78
Table 3-2. Stability condition with WOD on 4m Wave height 81
Table 3-3. Fishing Ground Departure Condition 82
Table 3-4. WAVE 4m H Condition at Fishing Ground 83
Table 5-1. Fishing vessels for inspection by KOMSA, 2021 96
Fig. 1-1. Flowchart of Study 17
Fig. 2-1. Positions of Sinking and Capsizing Fishing Vessels 30
Fig. 2-2. Accident positions according to Gross Tonnages 31
Fig. 2-3. Max. Wave height at Accident position 32
Fig. 2-4. Explanation on Hull List Angle 41
Fig. 2-5. Model Ship Dimension for Calculating Movement Weight 43
Fig. 2-6. Calculation Assumption for Movement Weight 44
Fig. 2-7. Sinking or Capsizing of Small Fishing Vessel 49
Fig. 2-8. Sinking of Bowl on Water 51
Fig. 3-1. Fishing Vessels applied by MSC 92/36/26 Add.2 Annex 25 52
Fig. 3-2. Rules on Watertight an Weathertight 54
Fig. 3-3. Water on Deck 56
Fig. 3-4. Stability condition of 9.77ton Domestic Fishing Vessel, KOMSA 57
Fig. 3-5. WOD vs Marginal Buoyance 73
Fig. 3-6. Side Buoyance Materials attached on Ship Side, KOMSA 74
Fig. 3-7. Effective arm of stability GZ compared with initial stability GM 75
Fig. 3-8. Metacenter changes according to Water Plane 76
Fig. 3-9. FRP Additional Deck 77
Fig. 3-10. Freeing Port of Longline Fishing Vessel 79
Fig. 3-11. Overturning caused by Water on Deck 80
Fig. 3-12. Concept design of Active Freeing Port Shutter 84
Fig. 3-13. Concept of water level gauge (Magnetic float level sensor) 87
Fig. 3-14. Concept of Sea Worthiness Measuring System 89
Fig. 3-15. Concept of Mobile Phone Web application 89
Fig. 3-16. Algorithm Concept for measuring Seaworthiness of Small fishing vessel 90