Preparing for catastrophes that may happen in the future is an important issue in risk management. In this research we investigates crisis communication in disaster to clarify the nature of crisis communication between people who are in various position in the society.
With advance of information and communications technology, new type of communication was emerged which is process of exchanging information and opinions regarding the crisis in disaster situation. The online communication using social media make a wide range of communications possible globally and regionally. Considerable attention has been given to the social media's role in reconstructing and strengthening cooperation at various levels and in reinforcing the real-world networks, which deteriorated following the disaster.
The crisis communication contains objective information based on the facts regarding disasters and accidents as well as subjective assessment and perception of the public toward disasters. Since communication in crisis is an significant element in management of crisis, communication during major disasters have to be deliver appropriately, otherwise it would create societal instability eventually.
From a perspective not limited only to victims but inclusive of society as a whole, it is important to investigate peoples reactions to crises and the risk perception they have developed through their experience of the crisis.
In this research, we attempt to examine the contents of actual communication. We are aiming for clarifying an underlying sentiment of the public in extreme situations, since it is essential factor to leading people to organize a reasonable process for disseminating and receiving information. We examine tweets comprising information related to risks caused by disasters and how they transmitted in the Twitter. And based on the discussion that it is essential to investigate sentimental elements of the communication, we focus on latent concerns of the public changing along with state of disaster. Lastly, we suggest the application to measure anxiety as one of the index to measure sentiment of the public in disaster. In this research, we apply methodologies in the field of Natural language processing.
미래에 발생할 대형 재난에 대비하는 것은 리스크 매니지먼트의 중요한 이슈 중 하나이다. 본 연구에서는 재해 발생시 크라이시스 커뮤니케이션의 특성을 명확히 하기 위해 사회의 여러 입장에 있는 사람들간의 크라이시스 커뮤니케이션을 분석 대상으로 한다.
발달된 현대의 정보 공학 기술과 커뮤니케이션 기술로 인해, 정보와 의견을 교환하는 새로운 타입의 커뮤니케이션 도구가 생겨났다. 소셜 미디어를 사용하는 온라인 커뮤니케이션은 커뮤니케이션의 범위를 전 지구적으로 혹은 지역적으로 바꿔 놓았다. 그 중에 가장 대표적인 것으로 최근, 소셜 미디어가 실제 세계의 네트워크를 보강하고 강화시키는 도구로서 많은 주목을 받고 있다.
크라이시스 커뮤니케이션은 사건에 관한 사실을 기초로 한 객관적인 정보를 포함하고 있으며 동시에 재해에 관한 대중의 인식이 담긴 주관적인 평가 내용도 포함하고 있다. 재해 발생시의 커뮤니케이션은 위기 상황을 관리하는데 있어서 중요한 요소 중 하나이기 때문에 초대형 재난 발생 시에 이루어지는 커뮤니케이션은 적절하게 이행되어야 하고 그렇지 않을 경우 사회적 불안정을 초래할 가능성이 있다.
그러므로, 재해를 입은 재해지역의 피해자들 뿐 아니라 사회 전체의 시점을 고려할 필요가 있고, 사람들의 위기 상황에 대해 대처하는 방법이나 반응을 면밀히 조사하는 것은 적절한 커뮤니케이션을 고찰하는데 중요한 과정 중에 하나이다.
본 연구에서는 재해 발생시 실제 일어났던 커뮤니케이션을 분석 대상으로 삼는다. 위기 상황속에서 사람들 안에 잠재되어 있는 감정들을 분석하는것을 목표로 한다. 왜냐하면 감정은 사람들이 정보를 받아들이고 전달해 나가는 과정에 있어서 중요한 요소이기 때문이다. 우선, 재해 리스크에 관련된 정보를 포함한 트윗에 주목하여 이 트윗의 정보가 어떻게 전달되어 갔는지를 분석한다. 또한, 커뮤니케이션 속의 잠재된 감정 요소의 분석을 위하여 사람들의 관심사(concern)에 초점을 맞추어, 그 관심사의 시간에 따른 변화를 통해서 잠재된 감정 요소를 찾아내었다. 마지막으로, 대중의 불안을 계량하는 지표로서 Anxiety Index를 정의하고 불안 계량을 위한 방법론을 제시 한다. 본 연구는 자연 언어 처리 기법을 적용하여 수행하였다.