이 글은 이탈리아의 제도적 배경을 포함한 정치사회적 변화를 추적하여 전진이탈리아의 객관적 성공요인을 규명하는 한편, 전진이탈리아 지지층의 성격과 미디어 매개 효과 및 베를루스코니의 인물 효과를 분석하여 그 주관적 성공요인을 규명하고, 그 전망을 짚어보았다.
우선, 1970년대 후반 이후 세속화 과정에 따라 가톨릭-보수주의 하부정치문화 중 특히 가톨릭 문화가 해소되어 감으로써 비종교적 보수정당으로서 전진이탈리아에 유리한 지형이 형성되었다. 둘째, 후견주의 정당지배체제에 대한 이탈리아 국민들의 거부감이 정당혐오증으로 확산되어 신생정당에 유리하게 작용하였다. 셋째, 단순다수대표제의 도입이 인물중심 선거를 촉진하고 정당간 연립을 강제하였다. 마지막으로 이탈리아 국민들에 대한 미디어 영향력의 강화가 베를루스코니의 인물적 상징조작과 효과적으로 결합하였으며, 지역 편중을 보이는 이탈리아 유권자들의 정당지지 분포에서 전진이탈리아는 효과적 연립정책을 구사하였다.
전망과 관련해서는 1990년대 후반 이후 이탈리아 유권자들의 중도화 경향에 따라 중도-보수와 온건-좌파라는 새로운 하부정치문화 지형이 성립되고 있다는 점이 중요하다. 마케팅전략의 특성에 의해 전진이탈리아도 중도화 경향을 좇아갈 가능성이 크기 때문이다.This writing examined the political-social and institutional change of Italy in order to explain objective conditions of success of Forza Italia. It analysed on the other hand the character of its voters, the media-mediated effect of Forza Italia, and the personality effect of Silvio Berlusconi in order to explain subjective conditions of success of Berlusconi’s Forza Italia. And thus the perspective of Forza Italia and its coalition government was mentioned.
First, a positive situation for Forza Italia as a non-confessional conservative party was shaped by the fact that above all the catholic political subculture of the catholic-conservative political subculture was dissolved during the process of the secularization since the later half part of the decade 1970. Secondly, the rejection symptom of the Italian people against the clientelistic partitocrazia developed into the party-hatedness and then created a positive effect for the new political parties. Thirdly, the introduction of the majority election system forced personalized election strategy and coalition between political parties. Lastly, the reinforcement of the media influence on the Italian people was connected successfully with the personalized symbolization of Berlusconi, and Forza Italia ordered an effective coalition strategy on the regionalized vote distribution of the Italian people.
Regarding the perspective, it is important that a new cleavage of the political subcultures was arranged like Center-Conservative and Moderate- Left ones since the later half part of the decade 1990, till the gradual centerization of the Italian voters. Forza Italia would also follow this gradual centerization because of its marketing strategy characteristics.