본 연구는 IT와 교육의 새로운 패러다임인 유비쿼터스와 평생교육의 정의 및 특성에 대한 문헌 고찰을 통해 두 현상간의 관계를 파악하고 장애인의 유비쿼터스 평생학습사회 참여를 위한 특수교육의 과제를 제시하는데 목적이 있다. 결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다.
첫째, 유비쿼터스란 시ㆍ공간과 기기에 상관없이 자유롭게 네트워크에 접속할 수 있는 정보통신환경을 지칭하는 새로운 정보통신 환경을 지칭한다.
둘째, 평생교육은 일반적으로 전생애와 전사회의 교육활동을 통합하고 재구성하는 새로운 교육 네트워크를 이르는 용어이다.
셋째, 편재성, 지능성 혹은 자율성, 상시성 등과 같은 유비쿼터스 컴퓨팅의 특성은 장애인 평생교육을 위한 도구로서의 가치를 갖는다.
넷째, 유비쿼터스를 통한 장애인의 평생학습사회 참여를 위해 특수교육은 장애인 평생교육에 대한 정체성 확립, 직업교육 강화와 장애인 고용의 활성화, 정보관리능력 함양, 평생교육과 유비쿼터스에 대한 다학문적 접근, 장애인 교육에 대한 유비쿼터스 기술의 시범적 활용 주장 등이 요구된다.The purpose of this study was to investigate and analyze the relationship between ubiquitous, new paradigm of IT and lifelong education, new paradigm of education for the realization of lifelong learning society. To carry out this purpose, the definition, specific character, tendency were analyzed according to literatures. And finally proposed the special education's problems to be solved.
The conclusions are as follows.
First, ubiquitous is a new information communication environment which will be able to connect in the network freely irrespective of time, space and machinery.
Second, lifelong education is a new educational network which generally integrates and re-composes a whole life and social educational activity.
Third, ubiquitous characters such as ubiquity and intelligence or autonomous characteristic have the value as the tool for the lifelong education.
Fourth, the next problems must be solved in special education category ; identity characteristic establishment, a vocational education reinforcement and activity of the employment, cultivation of information management capacity, multidisciplinary approach for lifelong education and ubiquitous, demonstrate application assertion of ubiquitous technology in special education.