목적: 컴퓨터 화면 녹화 소프트웨어를 이용한 교육용 동영상 제작 방법을 소개하고, 의과대학 학생 교육에의 유용성을 알아보고자 하였다.
대상과 방법: PACS 판독 및 컴퓨터 자체 화면 녹화 프로그램인 CamStudio(Rendersoft, U.S.A.)를 이용하여 판독 화면상에서 증례를 마우스로 지시하고 음성으로 해설하는 과정을 컴퓨터 자체적으로 녹화 후 파일로 저장하여 동영상을 제작하였다. 동영상 제작에 걸린 시간은 해당 동영상의 재생시간과 같았다. 140명의 학생을 대상으로 제작된 복부 CT 해부 자습용 동영상을 자습 자료로 이용하게 한 후 그 유용성에 대해 6개 항목을 설문 조사하였다.
결과: PACS 판독 화면을 컴퓨터 자체적 녹화 방법을 이용하여 동영상 자료를 쉽게 제작할 수 있었다. 복부 CT 해부 학습용 동영상에 대한 유용성에 대해 140명 중 43명이 응답하였다. 자습용 동영상은 학생들이 이해하기에 무리가 없었고(52%), 단면 영상 해부 지식을 배우는데 유용하였으나(47%), 자발적 학습 동기를 유발 할 수 있다 에는 23%만 동의하였다. 기존에 이용하던 자습 자료들과 비교 시 49%에서 더 유용하다고 응답하였고, 타 부위의 영상 단면 해부 학습을 위한 동영상 자료의 필요성에는 82%에서, 여러 질환의 영상 소견 학습을 위한 동영상 자료의 필요성에는 42%에서 동의하였다.
결론: 컴퓨터화면 획득 프로그램을 이용하여 제작한 동영상 교육 자료는 영상의학과 의사의 증례 설명 혹은 판독 과정을 잘 보여 줄 수 있어 학생이나 전공의의 영상 교육에 유용하게 사용될 수 있다.Purpose: I wanted to describe a method to create teaching movies with using screen recordings, and I wanted to see if self-learning movies are useful for medical students.
Materials and Methods: Teaching movies were created by direct recording of the screen activity and voice narration during the interpretation of educational cases; we used a PACS system and screen recording software for the recording (CamStudio, Rendersoft, U.S.A.). The usefulness of teaching movies for self-learning of abdominal CT anatomy was evaluated by the medical students.
Results: Creating teaching movie clips with using screen recording software was simple and easy. Survey responses were collected from 43 medical students. The contents of teaching movie was adequately understandable (52%) and useful for learning (47%). Only 23% students agreed that these movies helped motivated them to learn. Teaching movies were more useful than still photographs of the teaching image files. The students wanted teaching movies on the cross-sectional CT anatomy of different body regions (82%) and for understanding the radiological interpretation of various diseases (42%).
Conclusion: Creating teaching movie by direct screen recording of a radiologist's interpretation process is easy and simple. The teaching video clips reveal a radiologist's interpretation process or the explanation of teaching cases with his/her own voice narration, and it is an effective self-learning tool for medical students and residents.