최근 대학물리학 강좌의 문제점을 개선하려는 다양한 시도가 있었다.
본 연구에서는 대학물리학 강좌에 온라인 개념평가를 도입하는 방안을 모색하였다.
본 연구는 서울 소재 한 대학에서 일반물리학을 수강하는 학생들을 대상을 실시하였으며,
온라인 개념평가의 문제는 기존의 선행연구들에서 사용된 객관식문항들을 사용하였다.
온라인 개념평가 결과 운동학이나 힘개념 검사에서 특정한 문항에 높은 오답률을 보였으며,
유체나 파동의 경우 특히 많은 오개념을 가지고 있는 것으로 드러났다.
또한 이러한 온라인 개념평가를 이용한 수업이 학생들의 물리에 대한 개념이해에 도움을 주는 것으로 생각된다.In recent years, many studies have tried to solve the problems
associated introductory physics courses. The purpose of this study
was to develop an on-line concept testing system and to apply it to
university physics courses.
The subjects were students who participated in an introductory physics course at Seoul.
The on-line conceptual evaluation used multiple-choice questions based on previous research.
The results of the online test show that many students misunderstood some kinetic-energy and force problems on the concept test.
In the case of fluids and waves, students have exceptionally many
misconceptions. This on-line conceptual test may help student come
to a correct understanding of physics concepts.