목적: 단순흉부촬영 상에서의 폐 결절 진단 능력을 향상시키도록 웹을 이용한 교육용 콘텐츠를 개발하고, 웹사이트를 디자인, 구축하고자 하였다.
대상과 방법: 증례는 팩스를 이용하여 수집하였다. 데이터베이스는 정상, 결절, 위양성(결절 유사음영)으로 대분류 하였다. 결절은 난이도에 따라 평이, 보통, 난해, 위음성의 4군으로 분류하였고, 방사선학적 소견에 따라 경계가 분명한 결절, 경계가 불분명한 결절, 희미한 음영, 다른 질환과 동반된 결절, 정상 구조물과 중첩된 결절로 분류하였다. 내용은 Study section, Test section, Record section, Information등으로 구성하였다.
결과: Study section은 학습형태이며 section I은 결절의 난이도에 따라, section II는 결절의 방사선학적 소견에 따라 학습할 수 있게 하였다. Test section은 난이도에 따라 level I-III까지 3가지 수준으로 하여 참여자가 난이도를 선택하여 결절 진단 능력을 알아볼 수 있도록 하였다. 대화형으로 구성하여 결과를 즉시 확인할 수 있으며 본인의 학습 효과를 알 수 있도록 프로그래밍하였다.
결론: 인터넷을 이용한 폐결절 진단을 위한 교육 프로그램은 새롭고 효과적인 교육도구가 될것이며, 본 연구를 통하여 축적된 기술과 경험을 바탕으로 방사선과학의 다른 분야 및 다양한 분야의 의학 교육 프로그램의 개발에 이용될 수 있을 것이다.Purpose: To design and develop a World Wide Web-based education program that will allow trainees to interactively learn and improve the diagnostic capability of detecting pulmonary nodules on chest radiographs.
Materials and Methods: Chest radiographs with known diagnosis were retrieved and selected from our institutional clinical archives. A database was constructed by sorting radiographs into three groups: normal, nodule, and false positive (i.e., nodule-like focal opacity). Each nodule was assigned with the degree of detectability: easy, intermediate, difficult, and likely missed. Nodules were characterized by their morphology (well-defined, ill-defined, irregular, faint) and by other associated pathologies or potentially obscuring structures. The Web site was organized into four sections: study, test, record and information.
Results: The Web site allowed a user interactively to undergo the training section appropriate to the user's diagnostic capability. The training was enhanced by means of clinical and other pertinent radiological findings included in the database. The outcome of the training was tested with clinical test radiographs that presented nodules or false positives with varying diagnostic difficulties.
Conclusion: A Word Wide Web-based education program is a promising technique that would allow trainees to interactively learn and improve the diagnostic capability of detecting and characterizing pulmonary nodules.