SDA매입말뚝의 지지성능이 잘 발휘될 수 있는 표준시공법에 대한 매뉴얼을 정리하여 제시하였다. 또한 전국 33개 현장에서 SDA매입공법으로 시공한 265개 시험말뚝에 대하여 405회의 동재하시험과 30회의 정재하시험을 시행하였다. 말뚝재하시험 결과 SDA매입말뚝의 선단지지력은 지층의 조건에 따라 차이가 있었으며 여러 설계기준에 제시된 기존의 지지력 산정식으로 산정한 값과 차이가 있었다. 말뚝재하시험 결과에 근거하여 지지지반의 종류별로 SDA매입말뚝의 단위선단지지력을 정량적으로 계산할 수 있는 네 개의 식을 제안하였다. 토사층과 풍화암반에 지지되는 말뚝의 단위선단지지력은 표준관입시험의 N치와의 상관식으로 나타낼 수 있었으며, 기반암 위의 단위선단지지력은 1500 tf/m2 이상 되는 것으로 나타났다. 이들 제안식을 기존의 표준시방서에 제시되어 매입말뚝설계에 적용되는 기존의 식들과 비교 고찰하였다. 이들 제안식을 사용하기 위해서는 표준관입시험의 정밀도를 높여야하며, 현장에서 시험시공과 재하시험을 시행하는 것이 바람직하다.Because pile behavior is governed by geotechnical characteristics of surrounding soils, it is therefore necessary to monitor ground responses during pile driving and analyze the relation between the behaviors of pile and ground. In this research, the 57 m long PHC pile was driven into deep soft clay in the Nakdong River estuary area. During and after the pile driving, the ground responses and the residual load of pile have been monitored for about a year, by using piezometers, inclinometers, level posts for surface settlement, and strain gauges in piles etc. As the results, the residual load by the negative skin friction along the pile increased with the dissipation of the excess pore pressure, which was developed by pile driving and reclamation. About 30% of the maximum residual load developed due to the dissipation of the increased excess pore pressure during the driving. It is thus emphasized that most piles driven in clay deposits need to be designed by considering negative skin friction along the pile.