》2008년부터 새롭게 적용되는 특수체육교육(학)과의 교육과정을 개선하기 위해서는 특수체육교육(학)과 졸업생들을 특수학교 교사와 장애인체육지도자 모두를 양성할 수 있어야 한다. 그 동안 특수학교 체육교사 양성에만 관심을 기울였으나 장애인 엘리트체육 발전과 특수체육교육(학)과 졸업생들의 진로의 폭을 확대하는 차원에서 바라볼 때 특수체육교육(학)과의 교육과정이 개선되어야 한다. 본 논문에서는 용인대학교 특수체육교육과의 교육과정 및 개선안을 중심으로 나머지 10개 특수체육교육(학)과의 교육과정을 살펴보았고 이를 비교한 결과 다음과 같은 개선방향을 제시하고자 한다. 첫째, 특수체육 지도자 자격 연수 관련 과목 개설, 둘째, 장애인체육 행정조직과의 연계, 셋째, 실기교과목 개설 및 확대, 넷째, 체육계열 학과의 교과목 이수 인정, 마지막으로 특수체육교육(학)과 협력 강화 등이 이루어져야 할 것이다.》To improve new special physical education (S.P.E.) curriculum starting from 2008, a curriculum should train S.P.E graduates both as a PE. teacher and to a S.P.E disability sports instructor. Universities have been focused on training P.E. teachers but, contemporary society requires change of the role of S.P.E related departments to meet the needs of development of elite sports of disabilities and expanding the job opportunities for S.P.E graduates. The purpose of this study was to examine S.P.E curriculum and improvement plan of Yong-In University as the central figure and to compare with the rest of 10 S.P.E school's curriculum. Hence, the improvement directions are as follows; First, offering the courses to satisfy S.P.E instructor qualification. Second, the connection with administrative organization for disability sports. Third, establishing and expanding of physical training courses. Forth, accrediting the completion the subjects related to P.E. Finally, requiring close cooperation with department of S.P.E.