이 연구는 남한 내 북한이탈 청소년 200명을 대상으로 이들의 적응준비도와 심리적응간의 관계를 살펴보았다. 적응준비도는 개인적 측면, 사회적 측면, 교육적 측면, 시간적 측면, 기술적 측면, 탈북과정상의 문제 측면이라는 6가지 측면으로 나누어 측정하였으며, 심리적응은 외현화 및 내재화 문제행동의 정도로 나누어 측정하였다. 그 결과 개인적 영역, 탈북과정상의 문제영역, 그리고 교육적 영역이 북한이탈 청소년들의 적응에 가장 큰 영향력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 세 영역 중에서도 특히 외상경험의 정도 및 건강상태, 하나둘학교에 대한 만족도는 외현화 및 내재화 문제 모두와 관련이 있는 것으로 나타났으며, 설명력도 다른 요인들에 비해 상대적으로 높아 이 세 가지 요인이 북한이탈 청소년들의 심리적응에 미치는 영향이 상대적으로 중요함을 보여주었다.This study aims to ascertain the psychological adaptation of North Korean adolescent refugees in South Korea according to their preparatory levels. The preparatory levels were measured in terms of six areas; personal area, social area, educational area, time area, technical area and trauma area. The psychological adaptation were measured in terms of two areas; externalizing and internalizing problems. Results showed that the personal area, the educational area, and the trauma area well explained the level of psychological adaptation relatively to the others. Amongst the areas, the level of truma, the condition of health, the level of satisfaction with Hana-Dul school had significant effects on both internalizing and externalizing problems.