본 연구는 3D를 이용한 가상제품 디자인 제작시스템의 필요성에 관한 연구로, 1) 2차원과 3차원적 표현기법에 따른 소비자의 심미적 평가를 조사, 비교하고, 2) 디자인제작 시스템의 혁신 속성차원을 파악하고, 3) 이러한 요인들이 제작 시스템의 수용의도에 미치는 정도를 파악하는 것을 연구목적으로 하고 있다. 편의표본 추출법을 이용, 최종 228부의 설문지를 분석한 결과, 제품의 유형과 관계없이 2차원적 이미지보다 3차원적 이미지에서 긍정적 감성 반응을 나타냈다. 제작 시스템의 혁신속성은 복잡성, 적합성, 가시성, 상대적 우월성, 디자인 공개에 따른 위험성으로 추출되었다. 회귀분석 결과, 다섯 가지 요인들은 제작시스템의 사용의도에 유의하게 영향을 미치며, 45%의 설명력을 나타냈다. 즉, 3D 디자인 제작시스템은 잠재 수용자의 경제적, 상황적 필요성에 적합할수록, 디자인의 표현이 기존 시스템보다 우월할수록, 시스템의 사용법이 간편할수록 수용이 빠르게 확산될 것이다. 반면, 디자인 공개에 따르는 위험성의 경우 수용의도와 정적인 관계를 나타내 자신의 디자인 도용이 사용의도를 저해하는 요소로 작용하지 못함을 알 수 있다.In order to identify the market need for the new 3D-based Design Manufacturing System, the aims of this study were: 1) to examine the evaluation for 2D and 3D images produced by this System, 2) to identify the attributes of the System, and 3) to examine the intention to adopt. By convenience sampling method, a total of 228 survey data was analyzed. Respondents presented more positive evaluation for 3D design than 2D design regardless of the types of products. Five attributes were identified: complexity, compatibility, observability, relative advantage, and risk of duplication. Five attributes were significant to predict the intention to adopt the Design System, explaining 45% of the variance in the regression model. The study indicates that five attributes are useful for increasing the rate of adoption of the new Design System and suggestions are made. (Keyword)Design Manufacturing System, Virtual Reality, Attributes, Innovation