낙지통발어업의 톤급별 표본어선 CPUE는 톤수에 따라 통발의 사용량과 침지시간 등이 큰 차이를 나타내지 않았므로, 표본어선의 톤수별 어획량의 상관관계를 나타내지 않았다. 또한, 표본어선의 어획성능지수는 3척을 제외하고 평균 어획성능지수보다 높은 추정치를 나타내고 있었으나, 전반적으로 유사한 어획성능을 나타내고 있었다. 그 결과, 어선별 CPUE값과 어획성능지수는 4톤가량 어선에서 일반적으로 높은 추정치를 나타내었으며, 어획능률도 4톤가량의 어선에서 높은 것으로 보아 표본어선 가운데 4톤 선박이 가장 효과적인 조업의 형태를 유지하고 있는 것으로 추정된다. 향후, 낙지통발어업의 연도별 추가 어획량정보 및 CPUE자료를 바탕으로, 본 연구에서 산출한 어획성능지수와 어획능률에 대한 정도를 향상시킬 예정이며, 톤급별 어획능력 산출치와 비교하여 분석할 예정이다.Fishing power, which means performance of fishing vessel or catchability of fishing gear, can explain using by Fishing power index (FPI) to compare fishery efficiency among uniformity types of fishery that work during the fixed period in specific fishing ground. This research analyzed on their fishing power and catchability using comparing each sampled vessels of coastal trap fishery for common octopus. The results showed that they were no difference in amount of used trap and immersed time etc. in CPUE among sampled vessels, and had no correlation of catch production due to vessel's tonnage. Most vessel's FPI estimates but 3 vessels were higher than the averaged, and showed similar fishing power in general. And then, CPUE and FPI showed that 4 to 5 tonnage vessels would be superior to another, 4 tonnage vessels had also good catchability. Therefore, we estimated that 4 tonnage vessels had the most efficiency work for coastal trap fishery for common octopus.