본 연구는 북한 공연예술 단체의 대외공연 양상과 특성 분석을 목적
으로 한다. 북한의 공연단체는 일차적으로 인민들을 대상으로 선전과 선동활동에
목적이 맞추어져 있다. 동시에 대외적으로는 국가 간의 친선을 새롭게 하고, 협력
을 공고히 하는 상징적인 활동을 전개한다. 북한 공연예술단체의 대외공연 양상
에 나타난 특성을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 북한의 대외공연이 가장 활발하였던 시기는 1980년대이다. 1980년대에는 사회주의권 국가를 포함하여 비사회주의
권 국가로 확대되었다. 둘째, 대외공연 단체로 가장 왕성한 활동을 보인 단체는
평양교예단을 포함한 교예단(써커스)이다. 교예는 신체나 기구를 이용하는 공연
예술로 북한 예술 가운데 이념성이 가장 약한 장르이기에 다양한 형태의 교류가
이루어질 수 있었다. 셋째, 공연분야로 보면 연극이나 혁명가극보다는 교예, 민속
무용, 음악이 중심을 이루었다. 넷째, 북한 공연예술단체의 대외공연 구성은 개별
단체로 구성되기보다는 여러 단체를 결합한 종합적인 공연단체의 성격이 강하다.
다섯째, 대외공연의 주요 창구가 된 것은 세계청년학생축전이었다. 여섯째, 1980
년대 이후 학생소년예술단의 대외활동이 크게 증가하였다. 학생소년예술단이 대
외공연에 나서기 시작한 것은 1978년 일본 순회공연을 통해 해외에 선보인 이후
1980년대 들면서 다양한 형태의 대외공연을 통하여 교예, 민족예술과 함께 대표
적인 공연예술단의 하나가 되었다. 일곱째, 지방예술단이나 직능단위 예술단의
대외공연이 보이지 않는다. 1980년대 평안북도예술단, 황해북도예술단 같은 지방
예술단이나 사회안전부협주단, 철도예술단 등의 직능별 예술단의 대외공연이 있
었지만 1990년대 이후로는 거의 보이지 않는다. 상대적으로 어려워진 경제 현실
에서 이들 예술단의 활동이 위축되었고, 경제선동과 같은 북한 내부의 문제에 집
중하였기 때문으로 보인다.This study has an intention of analyzing on aspects and characteristics of the external
performance on the performing art group of the DPRK. The performing art group
of the DPRK initially aims propaganda and demagogy activities for the public. At
the same time, they develop symbolical activities like promoting international
friendship and closing cooperation publically.
These are the peculiarities of the abroad performance on the performing art group
of the DPRK.
Firstly, the most brisk time of the DPRK’s abroad performance was the
nineteen-eighties. This was the time when anti-socialist state embracing socialist state
extended.
Secondly, circus including Pyeongyang Circus showed the most furious activity as
the abroad performance art group. Because circus, using body or implement, is the lightest part of the art in ideology among the DPRK’s performances, it could
accomplish various forms of interchange.
Thirdly, a circus, a folk dance, and a music are in the main stream rather than
a play and a revolutionary opera within the framework of performance.
Fourthly, abroad performance on the performing art group of the DPRK is composed
synthetical group as combining lots of groups rather than individual group.
The fifth, the world’s youth festival has been a main window of abroad performance.
The sixth, since the 1980s, abroad activities of the boy scout of art has increased.
After a show on tour in japan in 1978, it became one of the most representative
group of art embracing a circus and traditional arts through a variety of forms of
abroad performance by the 1980s.
The seventh, now there are no local art groups or the art groups per labor. A
relative serious situation of economy has shrinken the activity of these groups and it seems that they focused on internal problems like economic instigation.