사용하는 사람에게 있어서 편리하고, 이해하기 쉬운 직관적인 제스처를 만들기 위해서 우리는 시지각적인 특성과 기호학적인 이해, 실험연구를 통해서 제스처 셋을 만들었다. 시지각적인 특성으로는 방향에 따른 긍정적 또는 부정적인 시지각적 영향을 조사하였다. 시지각적인 측면에서는 제스처의 방향에 따라서 제스처에 적용되는 기능의 성격을 구분하기 위해서 연구하였고, 기호학적으로는 방향에 따른 내시의미와 외시의미를 연구하였다. 기호학적인 연구를 통해서 지각적인 영향 외에 후천적인 영향이 제스처의 방향에 따라 어떻게 작용되며, 일반적으로 인식되고 있는지 조사하였다. 이를 통해 기본적인 제스처인 화살표를 중심으로 제스처 셋을 정의하였다. 제스처 셋은 화살표의 획의 단계를 따라 3단계로 나누었으며, 기본도형인 원, 삼각형, 사각형을 이용한 제스처도 포함하였다. 실험연구로는 휴리스틱 검사법을 통하여 사용자가 제스처 셋을 직접 사용한 결과를 토대로 인지능력과 동작시간 등을 조사했고, 이를 통하여 각 제스처 셋의 단계인 제스처에 포함된 획의 수에 따라서 인지능력에 차이를 가지는 것을 발견했다. 이를 기반으로 보다 편리한 제스처 체계를 구성하였다. 이를 통하면 향후 모바일 기기를 통해서 DTV등을 보다 쉽게 조정하거나, 기본적인 UI를 구축할 수 있다. 이는 터치스크린을 활용한 모바일 기기의 제스처의 사용률을 높여서 사용자들이 알기쉽고 편리한 UI를 만들어 활용 할 수 있을 것이다.We made a gesture set through feature of visual perception, semiology and experiment study to make intuitional gesture which is apt to be easy and understandable for users, and investigated negative or positive effects of visual perception based on direction. This paper discussed about direction of gesture for adapting character of function to gesture in feature of visual perception and investigated denotation and connotation about direction in semiological aspects. Also, it presented how acquired effects works on cognition in general way. Then, we constructed some fundamental gesture group using arrow that is basic gesture sign. Gesture group is divided into three steps by following phases of stroke of arrow. Besides, gesture group also included basic diagram using fundamental shapes(circle, square, triangle). Using simulator, we tested about cognition ability and drawing time with heuristic evaluation, and found difference in cognition ability among steps of strokes of gestures. Through a result, we made convenient gesture system. In future, we have a plan that making a remote controller for DTV with finger gesture based mobile machine. When gesture group is practically applied in gesture based input system of mobile machine, it will give a high usability and expediency to user.