본 연구는 휴대폰단말기의 내수시장 시장세분화 분석을 시도하였다. 분석은 세 단계로 진행되었다.
첫 번째 단계에서 추구편익의 차이에 따라 휴대폰단말기 시장은 ‘즐거움 집단’, ‘복수편익 집단’, ‘이미
지 집단’, ‘기본편익 집단’의 네 세분시장으로 구분이 가능하였다. 두 번째 분석단계에서는 이들 네 개
의 추구편익 기준 세분시장들 사이에 사회심리 특성 및 인구통계 특성의 프로파일에 뚜렷한 차이가
있음이 관찰되었다. 그리고 세 번째 단계에서 추구편익 및 인구통계 변수 기준의 세분시장들 사이에
는 구매 관련 정보입수경로, 사용 장소, 제품속성에 대한 중요도 인식, 구입가격 등 휴대폰단말기 구
매소비행동 특성의 차이가 매우 현저한 것으로 나타났다. 결론적으로 기본적인 마케팅 분석도구인 시
장세분화 분석이 휴대폰단말기의 경우에도 아주 적절히 사용될 수 있음이 확인되었다.This study attempted to conduct a market-segmentation analysis for the Korean domestic market
of mobile-phone handsets. The analysis was implemented in three steps. The first step was to
identify the market segments based on the benefits sought. The market was grouped into four
segments: the joy group, multi-benefit group, image group, and basic-benefit group. The second
step was to describe these segments' socio-psychological and demographic profiles. The profiles
appeared to vary across the four segments to a significant extent. The third step was to explore the
differences in buying behaviors between the market segments based on the benefits sought and
demographic characteristics. The market segments exhibited a significant level of heterogeneity in
virtually all aspects investigated: purchase-information sources, purchasing cycle, purchasing price,
primary usage place, importance cognition for product attributes, and preferences. In conclusion, it
was confirmed that market-segmentation analysis can be utilized as a basic analysis tool for
successful marketing of mobile phones.