본 연구는 우리나라의 감사보수(투입시간)가 적정한지, 만일 감사보수(투입시간)가 적정하지 않다면 그 원인이 무엇인지, 그리고 우리나라에서 적정한 수준의 감사보수(투입시간)는 어느 정도인지를 분석한다. 분석결과 감사인들은 현재의 감사보수(투입시간), 감사보수 자율화 및 감사인 선임제도 등 감사환경의 변화가 감사보수(투입시간)에 미친 영향 그리고 적정한 수준의 감사보수(투입시간)에 대하여 다음과 같이 응답하고 있다: (1) 감사인들은 바람직하다고 판단하는 투입시간의 약 69%를 투입하고, 적정하다고 판단하는 감사보수의 약 57%를 받고 있다고 인식하고 있다. 그러나 부족한 투입시간으로 인하여 자신이 위험에 노출될 가능성에 대해서는 심각하게 인식하지 않았다; (2) 감사인들은 1999년 감사보수자율화 이후 감사보수가 그 이전과 대체로 유사하거나 다소 낮아졌다고 인식하고 있지만 2001년 이후 감사보수는 오히려 높아져 실제 감사보수의 변동과 감사인들의 인식에는 괴리가 있었다. 이는 감사보수 자율화 이후 가격경쟁이 심화되어 보수가 할인되는 현상이 일시적으로 나타났지만 2년이 지난 2001년 이후부터는 감사보수가 이전의 수준을 능가하고 있는 것으로 해석할 수 있다. 이는 또한 1999년 이후 감사환경이 감사인들에게 감사투입시간을 보다 늘여야 하는 방향으로 변경되었으며, 감사에 수반하는 위험이 높아졌다는 인식이 팽배해짐에 따라 투입시간은 늘였지만 상대적으로 이것이 감사보수로 연결되지 못하고 있기 때문으로 해석할 수도 있다. 감사인들은 감사보수가 낮은 이유에 대한 주된 원인이 감사인들 사이의 과도한 경쟁 때문이라고 응답하였다. 이는 낮은 감사보수의 원인이 감사보수를 지급하는 회사에 있다기 보다는 오히려 감사인들에게 있다는 것을 의미한다; (3) 감사인들은 1999년 이후 감사환경의 변화로 감사인들은 더 많은 시간을 투입하여야 하지만 이것이 감사보수로 연결되지 않고 있다고 인식하고 있다. 환경의 변화로 투입하여야 할 시간에 대해서는 1999년 이전의 그것보다 148%를 추가적으로 투입하여야 한다고 응답하였다. 특히 여러 환경의 변화 중 가장 투입시간이 가장 많이 확대된 요소로 감사인들은 내부회계관리제도에 대한 업무라고 응답하였다. 감사인들의 주장을 그대로 받아들인다고 할 때 감사보수가 시간에 비례하고, 기업이 바람직한 수준의 감사서비스를 제공받고자 한다면 감사보수의 적정수준은 현재에 비해 약 148% 이상 인상되어야 한다고 판단된다.We investigate whether the current audit fees and audit hours in Korea are adequate for high quality audit services. We then identify the likely explanations for why they are not. Finally, we propose the desirable level of audit fees and audit hours based on the survey data collected from audit practitioners.
Our survey results from audit practitioners concerning the level of the current audit fees and audit hours and the effects of the recent changes in the audit environment such as the audit fee deregulation and the auditor retention requirement that places restrictions on auditor tenure are as the following: (1) Auditors argue that the current levels of audit hours and audit fees are only 69% and 57% of the desirable audit hours and audit fees, respectively. Notwithstanding, auditors do not believe that they are exposed to serious audit risks arising from the potentially inadequate audit hours; (2) Auditors believe that audit fees either remained stagnated or even decreased to some extent after the audit fee deregulation in 1999. However, the analysis using the actual audit fees during the period after 2001 indicates that audit fees increased after the audit fee deregulation, which is inconsistent with what auditors believe. One possible explanation for such a discrepancy between the findings in survey data and actual audit fees is that auditors misperceive the temporary increase in competition that followed audit the fee deregulation as a permanent phenomenon. Despite the misperception of auditors, the results indicate that the level of audit fees is higher in the years 2001 and thereon than that in the years 1999 and before. This provides strong evidence that the audit fee deregulation has increased audit fees. Another explanation for this apparent auditors’ misperception is that auditors increased audit hours substantially after 1999 in part to protect themselves from higher audit risks but were unable to increase audit fees to parallel the increase in audit hours. Consequently, auditor might feel that audit fees decreased after the deregulation in a relative sense. Interestingly, auditors believe that the primary explanation for low audit fees is an excessive competition among auditors. This implies that auditors themselves are likely the main reason for low audit fees, not client firms; (3) Auditors perceive that more audit hours are necessary to pace up with the changes in audit environment. More specifically, they argue that additional 148% of audit hours relative to those before 1999 are necessary for high quality audit services due to the audit environment changes. Auditor identify audits for internal control as the biggest contributing factor to the desired increase in audit hours. Nevertheless, auditors believe that they will be unable to increase audit fees accordingly to compensate for the increase in audit hours. Taken face value, our findings suggest that the adequate level of audit fees is likely to be 148% more than what it is now if the firms are to receive high quality audit services and if audit fees are proportionate to audit hours.