국민공통 기본교육과정을 적용하는 지체부자유학교의 중등부 교사가 인식하는 교직수행능력 요소 중에서 현장에서 필요하다고 느끼는 필요성과 그에 대한 자신의 성취도를 알아보는데 연구 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해서 특수교육에 대한 공통지식, 지체부자유교육 기초, 교과지도, 생활지도 및 부모교육, 특별활동지도, 특수교사의 교직적성 및 인성적 특성, 특수교육 행정능력의 7개 영역으로 구성된 설문을 중등부 교사 50명을 대상으로 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 특수교육에 대한 공통지식에서는 '아동발달 단계 및 특성에 관한 지식'을 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '장애아동 판별 능력'을 가장 높게 성취하고 있다. 둘째, 지체부자유아교육 기초에 대한 지식에서는 '생활지도 방법'을 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '지체부자유 특수학교 교육과정 이해'를 가장 높게 성취하고 있다. 셋째 교과지도에 대해서는 '개별화 교육 방법'을 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '교과목에 대한 지식'을 가장 높게 성취하고 있다. 넷째, 생활지도 및 부모교육에 대해서는 '정서행동문제 중재 능력'이 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '정서행동 문제 중재 능력'과 '부모상담능력'을 가장 높게 성취하고 있다. 다섯째, 특별활동 지도에 대해서는 '아동의 잠재능력 발견과 지도'를 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '민주적 의사 진행 능력'을 가장 높게 성휘하고 있다. 여섯째, 특수교사의 적성 및 인성적 특성에서는 '교직에 대한 사명감'을 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '바람직한 장애인관'을 가장 높게 성취하고 있다. 일곱째, 특수교육 행정능력에서는 '장애인 교육 및 복지 홍보에 필요한 지식'을 가장 필요한 것으로 인식하고 있으며 '학급 잡무 처리 능력'을 가장 높게 성취하고 있다.The purpose of this study is to investigate how secondary school teachers at the School for the physical and multiple disabilities applied national-common basic curriculum think of field requirement and self achievement among teaching(job) performance competency factors,
In order to achieve this purpose, I carried out quantitative study consisted of 7 substitutes-common knowledge of special education, introduction for the physical and multiple disabilities, subject instruction, daily living instruction and, parents education, extra activity instruction, job aptitude and humanity as special education teachers and administrational competency- by 50 secondary school teachers at the school for the physical and multiple disabilities.
The major conclusions are as follows:
First, they recognized that the most important thing was the steps and characters of children development, that they achieved the highest score of the distintion competency for children with disabilities in the common knowledge of special education area. Second, they recognized that the most important thing was how to instruct a daily living , that they achieved the highest score of the curriculum understanding in the introduction of the physical and multiple disabilities area. Third, they recognized that the most important thing was how to instruct of IEP, that they achieved the highest score of the subject matter knowledge in the subject matter instruction area. Forth, they recognized that the most important thing was interventional competency of emotion?behavior problems , that they achieved the highest score of interventional competency of emotion?behavior problems and counseling competency for parents in the daily living instruction and, parents education area, Fifth, they recognized that the most important thing was the discovery and instruction of children with potential energy, that they achieved the highest score of the performing democratic conference competency in the extra activity instruction area, Sixth, they recognized that the most important thing was a sense of duty for teaching, that they achieved the highest score of a desirable point of view for the disabled in the job aptitude and humanity as special education teachers area. Seventh, they recognized that the most important thing was the knowledge to teach for a child with disabilities and to do a public relations for welfare, that they achieved the highest score of competency dealing with miscellaneous class affairs in the administrational competency area.