한 시대의 읽기에 대한 독자의 공통된 태도, 인식, 패턴, 관습, 사고, 가치관 그리고 관념 등이 총체적으로 결합된 틀 혹은 개념의 집합체를 독서의 패러다임이라고 규정한 본고에서는 독서의 패러다임의 변화에 주목하면서, 디지털 텍스트의 독서는 아날로그 텍스트 독서와 어떠한 차이를 보이고, 이로부터 파생되는 특징은 무엇인가를 파악하는 것을 주된 연구목적으로 하였다. 이를 위해 본고에서는 먼저 “아날로그 텍스트 독서의 패러다임은 무엇인가”를 연구문제로 설정하였으며, 다음으로 “디지털 텍스트의 독서패러다임은 무엇인가”를 연구문제로 설정하였다. 디지털 텍스트의 독서패러다임은 보다 세분화하여 하이퍼텍스트시대와 최근 UCC등의 등장에 따른 하이퍼 픽처시대로 구분하여 살펴보았다.
아날로그 텍스트의 독서 패러다임은
1) 해석과 비판적 성찰을 근간으로 하는 독서
2) 묵독 중심 독서
3) 선형적 독서
4) 상상력
5) 내면화의 독서이다.
하이퍼 텍스트의 독서 패러다임은
1) 탈중심적 독서
2) 유목적 독서
3) 파편화된 독서
4) 비선형적 독서
5) 독자중심의 독서
6) 끝나지 않은 독서
7) 송수신자로서의 독자로 이루어진 독서이다.
하이퍼 픽처의 독서 패러다임은
1) 문자 읽기의 축소
2) 저자의 죽음
3) 공유와 개방의 독서
4) 집단성
5) 독서를 통한 문화계층의 양극화로 이루어진 패러다임이다.
아날로그 텍스트의 독서 패러다임과 디지털 텍스트 독서의 패러다임 조화를 위해서는 이들 간의 변증적 관계를 형성하는 것이다.The purpose of this paper is to explore the reading paradigm in digital era. In this paper, reading paradigm is defined it as “a philosophical and theoretical framework of a scientific school or discipline within which theories, laws, and generalizations and the experiments performed in support of them are formulated in reading”. The main questions in this study are “what is a analog paradigm in reading?” and “With what concepts do constitute the digital reading paradigm?”. In this paper, digital paradigms are separated two kinds of sub-paradigms, the one is hyper-text paradigm and the other is hyper-picture paradigm.
The analog paradigm of reading has a characteristics as follows;
1) Reading as an interpretation and self-reflection
2) Silence reading
3) Linear reading
4) Imagination
5) Reading for the interior
The hyper-text paradigm in reading has a characteristics as follows;
1) Decentralized reading
2) Nomadic reading
3) Fragmented reading
4) Non-linear reading
5) Reader centralized reading
6) Endless reading
7) Reader as prosumer
The hyper-picture paradigm in reading has a characteristics as follows;
1) Reduction in reading letters
2) Death of author
3) Reading as an openness and sharing
4) Reading as a collective intelligence
5) Polarization of cultural class in reading
In other to overcome a weak point of analog and digital paradigm in reading, there must be a dialectical combination of reading paradigms.