본 연구는 외부 공중을 대상으로 서베이를 실시함으로써 기업의 사회공헌활동이 외부 공중들에게 어떻게 받아들여지고 있는지 살펴보고, 나아가 기업PR활동의 일환으로서 전략적 커뮤니케이션 수행 시 도움이 될 수 있는 실천적 함의를 제시하고자 하였다. 연구 결과, 외부 공중들은 기업의 사회공헌활동을 기업의 당연한 의무로 인식하고 있으며, 그 필요성에 대해서도 매우 높게 평가하고, 향후 지속적 확대 필요성을 제기하였다. 조사 결과는 기업의 사회공헌활동은 단순 자선행위가 아닌 기업의 이익을 위한 ‘미래의 장기적 투자’라는 전략적 관점에서의 접근이 필요함을 드러내고 있었다. 조사대상 기업들의 사회공헌활동 중요성을 살펴본 결과 환경보호, 교육학술지원, 사회봉사, 자선구호사업 등이 높게 나타났다. 앞으로 사회공헌활동이 기업의 이미지와 부합되어 긍정적 이미지 제고에 기여할 수 있도록 해야 함을 나타내었다. 외부 공중들은 매스미디어를 통해 기업의 사회공헌활동을 인지하고 있었고 이를 이용한 홍보에 대해서도 대체로 긍정적인 반응을 보였다.This study which uses the general public as survey participants examines how the general public perceives the corporate philanthrophic activities. In addition, this research suggests the practical implications for how the corporate philanthrophic activities as part of PR campaigns can be used for the performance of the strategic corporate communication. The survey shows the following results: 1) The general public perceives the corporate philanthrophy as the duty incumbent on the corporations; 2) The general public shows strong opinions on the need of the corporate philanthropic activities; 3) The general public in the survey responds that the corporate philanthrophy should be continuously expanded for the forseeable future. The survey results indicate that the corporation should address the issue of corporate philanthrophy from the viewpoint of long-term investment for the company's future rather than as a simple philanthrophic activity. The survey shows that the general public perceived the importance of corporate philanthrophic activities in the following order such as environmental protection, educational and academic support, social services, philanthropy and charity work etc. The survey results show that the corporations might use the corporate philanthrophy as one of the ways to enhance the corporate images in a positive way. The survey also shows that the general public came to know about corporate philanthrophic activities by being exposed to the mass media and that the general public overall considered positively the use of corporate philanthrophic activities by the corporations for the promotion of their public images.