본 연구의 목적은 사회복지시설의 평생학습체계 구축의 실태와 성과를 분석하고 그 결과를 토대로 향후 사회복지시설 전반에 활용할 수 있는 방안은 무엇인지를 제시하는 것이다. 이를 위해 먼저 사회복지분야의 교육훈련과 평생학습체계 구축 컨설팅사업의 현황을 살펴보았고 2007년 2월까지 컨설팅을 통해 평생학습체계를 구축한 12개 사회복지시설의 관련 자료들을 분석하였다. 또한 평생학습체계 설계의 책임을 맡은 팀장들을 대상으로 각각 포커스 그룹 인터뷰와 개별 인터뷰를 실시하였다.
연구결과 사회복지시설들은 조직과 직원의 역량 강화, 업무환경의 개선, 조직체계의 정비 등을 위해 평생학습체계 구축 컨설팅을 도입한 것으로 나타났다. 각 시설들은 공통적으로 설계팀을 구성하여 주기적인 팀 활동과 조직 및 학습진단 방법으로 학습체계와 학습지원체계를 구축하였다. 평생학습체계 구축 결과, 그 성과로 학습예산과 시간, 학습지원 인력이 확대되었고 조직문화와 직원역량이 강화된 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 평생학습체계의 활성화를 위한 시설 내부와 제도적 차원의 대안을 제시하였다.This study is aimed at accessing the status and outcome of lifelong learning system in social welfare institution and presenting the way how the results of this study shall be applied to the overall operations of Social welfare institution.
For this purpose, the current status of consulting projects on the training program for the social welfare field and lifelong learning system has been reviewed at the first stage and, then, this study has accessed the data of 12 social welfare institutions which had completed the lifelong learning system through the consulting until February, 2007. And, the various of interviews with the team leaders, who were responsible for developing the lifelong learning system, have been conducted in the form of focus group interview and individual interview as well.
It is recognized that Social welfare institutions have used the consulting to improve the capabilities of the organization and its staff and setting the organization system. The Social welfare institution has organized the design team and developed the learning system and learning support system as the methods to analyze the periodic team activities and diagnosis of organization and learning.
As the results of lifelong learning system, this study concludes that it has enforced the learning budgets and time, the learning supporting manpower, and the organizational culture and the staff competence. Based on these results, this study presents the systematical solutions to activate the lifelong learning systems in Social welfare institution.