본 연구에서는 서울 및 수도권 소재 초등학교 2, 4, 6학년 아동 327명(남아 159명, 여아 149명)을 대상으로 아동의 사회적 능력 및 정서적 능력과 우정관계의 질이 성별, 학년, 또래지위에 따라 차이가 있는지 알아보고, 각 또래지위 집단(인기아 집단, 보통아 집단, 무시아 집단, 거부아 집단) 아동들이 갖는 사회적 능력 및 정서적 능력과 우정의 질 간의 관계에 대해 알아보고자 하였다. Coie와 Dodge(1983)의 또래지명검사, Doh와 Falbo(1999)의 사회적 능력척도, 서울대학교 교육연구소와 대교교육과학연구소(1997)의 정서지능 검사지와 이은해와 고윤주(1999)의 우정의 질 척도를 이용하였고, 수집된 자료는 Cronbach의 α 계수, 평균, 표준편차, 3-Way MANOVA, 다중판별분석, Pearson의 적률상관분석, 정준상관분석을 통해 분석되었다. 연구결과, 학년과 또래지위에 따라 사회적 능력, 정서적 능력, 우정관계의 질에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 각 또래지위 집단에서 아동들의 사회적 능력 및 정서적 능력은 우정의 질과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 인기아의 경우, 지도력과 대인적응능력이 우정관계의 질을 잘 예측할 수 있었고, 특히 정서적 안정, 도움, 인정을 잘 예측하였다. 보통아의 사회적 능력 및 정서적 능력 변인 중 지도력, 사회적 참여, 감정이입과 정서조절능력이 보통아의 우정관계의 질을 가장 잘 예측할 수 있으며, 특히 우정관계 중 인정과 정서적 안정을 잘 예측하였다. 무시아의 경우, 사회적 능력과 정서적 능력 중 가장 예측력이 강한 변인은 사회적 참여, 감정이입과 정서조절로 나타났고, 가장 잘 예측되어지는 우정관계 변인은 정서적 안정, 인정, 도움으로 나타났다. 거부아의 경우, 지도력과 사회적 참여가 우정관계의 질을 가장 잘 예측할 수 있으며, 특히 이 우정관계 중 친밀감과 인정을 잘 예측할 수 있었다.The purpose of this study was to investigate how children's social and emotional competence levels related their friendship quality according to peer status. Peer Nomination(Coie & Dodge, 1983), the Social Competence Scale(Doe & Falbo, 1994), Emotional Intelligence(Institute of Daekyo, 1997), and the Friendship Quality Scale (Lee & Koh, 1999) were administered to 298 2nd, 4th, 6th elementary school students around the capital city. The data were analyzed through Cronbach's α tests, standard deviations, 3-way MANOVAs, Multiple Discriminant Analyses, Pearson's Correlations, and Canonical Correlation Analyses. The results of this study were as follows: 1. Children's social competence, emotional intelligence and friendship quality differed according to the grade of children and peer status. Sixth-grade children had higher leadership levels, emotional expression and emotional control than second and fourth graders. Popular children had higher leadership levels, emotional control, empathy, emotional expression, emotional stability, support and reliability than neglected and rejected children. 2. The children's social and emotional competence were presumably associated with friendship quality regardless of peer status. Leadership was the most powerful predictor of popular children's friendship quality, Leadership, social participation, and empathy were all important predictors of normal children's friendship quality, and social participation, empathy and emotional control were the influential predictors of neglected children's friendship quality and leadership levels and social participation levels were the most powerful predictors of rejected children's friendships.