This study is to find value of ourselves that overcome the western materialism’s limitation and to apply this to a foundation. As this matter treated as a modern philosophy, ‘the other’ become an alternative for western materialism, and it’s time us to become a main role. ‘The other’ is for the men who create the history, in contrast, not like Jak Lakang’s regulation that prescribe women, to western it’s ‘the other’ but to Asian it’s a culture and history. Therefore, not just a western version of definition of ‘the other’, it will be the chance to redefine the meaning of ‘the other’ and also, it could be chance to find differences with western culture. This study inscribed this value as ‘Spiritual Value’. Spiritual Value of ‘The other’ is not to determine the form of space but determine the human form; moreover it has a structure of human and space that can communicate. Not even China and Japan has this kind of space structure, this structure could be only property that exist in Korea that has 5000 years of history. And this property could be the comparison to western’s materialism thoughts including formal and logical scientific value.본 연구는 서양의 물질주의의 한계를 넘어서는 우리만의 가치를 찾고 이를 적용하는 토대를 만드는데 목적이 있다. 이는 현대철학으로 넘어오면서 서양의 물질문명에 대한 대안 아닌 대안이 되어버린 ‘타자’로의 동양이 아니고 우리 스스로가 주인이 되는 역할을 하지 않으면 안 되는 시점이 온 것이기 때문이다. ‘타자’는 역사를 만들어가는 남자의 역할을 위해 반대의 역할로 여자를 규정하는 자크 라캉의 규정이 아닌 서양에게 타자이지만, 동양에 있어서는 자신의 문화며 역사이다. 그렇기에 단지 서양의 분석에 기인하는 타자의 역할과 정의의 재해석이 하고 새로 정의한 타자를 통해 서양문화와 무엇이 다른가를 찾는 계기도 될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 이러한 가치를 ‘심적 가치’라 명명하였다. 타자로서의 전통적인 심적 가치는 공간의 형태를 결정하는 것이 아닌 인간의 행태를 결정하고 공간과 인간이 대화하는 구조를 가지고 있다. 이러한 공간의 구조는 가까운 중국과 일본조차 갖고 있지 않는 우리만의 가치로서 5천년 이상 끊임없이 면면히 내려온 자산이기도 하다. 그리고 이러한 자산이야 말로 서양의 물질주의적 사고와 형식적, 논리적, 과학적 가치에 타자의 가치로서 비교의 대상이 될 수 있을 것이다.