영조가 추구한 국가전례정책의 내용 가운데 핵심은 영조 당시 편찬된 오례서 및 예악서 안에 담겨 있다. 이들 문헌의 편찬 과정과 내용, 그리고 영조대에 시행된 주요 의례에 대해 분석한 결과 가장 두드러진 특징으로 지적할 수 있는 것은, 영조 자신이 각 의례에 친히 참여하고자 하는 친행(親行)의 극대화이다. 국가전례의 가장 큰 규모는 왕이 친히 참여한 의례에서 찾을 수 있다. 영조는 자신이 의례를 친히 행함으로써 국가전례를 강화하고, 국가전례의 강화를 통해 요순시대와 같은 성세로 나아가고자 하였다. 그러한 흐름에서 국조속오례의와 국조속오례의보 등의 오례서 편찬과 증보문헌비고의 ?예고?와 ?악고?의 편찬, 국가전례에서 쓰이는 악장을 모아 놓은 악장모음집인 국조악장 등이 편찬되었다. 아울러 친경례(親耕禮)와 친잠례(親蠶禮)와 같은 의례를 복구함으로써 고례(古禮)를 회복하고자 하였다. 이러한 일련의 노선은 정조에게 상당 부분 이어져 국조오례통편(國朝五禮通編), 춘관통고(春官通考)와 같은 국가전례서, 그리고 시악화성과 같은 악서의 완성을 이룰 수 있는 기반이 되었다.Books of five rites and books of ritual and music produced in the Reign of King Yeongjo contain the core of the contents of national rituals policy operated at that time. The remarkable characteristics in those materials and main rituals was an enhancement of king's participation. It is found that King personally took part in a full-scale national rituals. King Yeongjo tried to strengthen national rituals by participating in person and to reach an era of prosperity like an age of sage King Yao and Shun by reinforcing national rituals.
In the process, books of five rites such as Gukjosok'oryeui, Gukjosok'oryeuibo, the part of ritual and music in Jeungbo munheon bigo, and Gukjoakjang, a collection of musical texts used in national rituals were compiled. In addition, old rituals were sought to recover by restoring the rituals such as Chingyeongnye (Plow-in-person Ceremony) and Chinjamnye(Sericulture Ceremony). These achievements became th ground of completion of books of national rituals such as Gukjo orye tongpyeon, and Chun'kwan tong'go, and book of Music like Siakhwaseong in the reign of King Jeongjo.