본고는 박상륭의 「두 집 사이? 連作에 나타난 主體의 存在論的 사유를 고찰하고자 하였다. 「두 집 사이? 連作은 ‘中陰 여행’ 중인 주인공의 시간적 思惟를 통하여 實存性을 回復하고자 하는 反省 主體의 認識을 보여준다. 끝없이 이어지는 주인공의 의식은 반성적 자아와 반성되는 自我와의 존재적 極點을 통해 疏外를 극복하고자 하지만, 결국 시간적 有限性, 즉 죽음의 존재양식을 통해 시간의 本來性에 直面한다. 이때 죽음이란 가장 절박한 存在樣式이다. ‘늙은네’는 시간의 유한성을 상징하는 죽음을 통해 불안이라는 존재론적 思惟에 직면한다. 불안은 자신이 죽음에 직면한 存在者라는 것과 동시에 現存在로서의 자신을 直視하게 되는 동인으로 작용한다. 이처럼 『잠의 열매를 매단 나무는 뿌리로 꿈을 꾼다』에 수록된 ?두 집 사이?연작은 늙은네의 존재론적 사유를 통하여 타자 의식으로서의 反省 主體의 모습을 형상화하고 있다.This paper attempts to study the subject of ontological thought which appears in Park Sang-ryung's serial novel between two existence. The consciousness of a reflective subject that tries to recover existence is shown through the temporal thoughts of a hero who is ‘Bardo (antar?bhava)’. Through the existential extreme of a reflecting and reflective self, the consciousness of the hero, who is conscious of his endless existential thoughts, tries to overcome estrangement but, in the end, through temporal limitations, namely, the mode of existence called death, the essential nature of time is confronted. This time death is called the most urgent mode of existence. Through death, which symbolizes the limitation of time, “the aged you” confronts the existential thought called anxiety. This time anxiety makes us conscious that the one who is called the existent one is facing death and, at the same time, acting as an agent that makes him face himself as a present being. Through the existential thought of “the aged you,” the serial novel between two existence creates the form of its reflective subject as the consciousness of the other like this. Based on the will to endlessly overcome the self, ‘the creation of the universe of the heart’, Park Sang- nyung's highest literary achievement, escapes collectivity and shows what is called sincerity through creation as complete individualism.