The changes of digital instruments have given a diverse shift in our communication. why do we use a amusing elements such as an emoticon when we communicate through digital instruments? It is because to convey the emotion which is hard to send out only with text. Diverse emotional statements are visualized as icons to surmount limits of using only the text or phonetics from a long distance. As communication forms increase through diverse information delivery media, various communication and the interest towards communicating through amusing method are growing its number. This paper discusses about how a picogram influences bilateral communication through a visual amusing express as a non-verbal information delivery media. It also discusses about an ability of a pictogram as an entertainment in various spaces.
The emotional approach through amusing pictogram opens more opportunity to the communication. Especially, the amusing pirctogram using in diverse meida has a possibility to be built into a communicating entertainment among people and society, and to set a visual standard entertaining.
A repeative offer of pictogram has a difficulty to display as an impeomptu amusement. Since an amusement is not premised to only an impeomptu amusemen, it can always be an amusing icon. Furthermore, it could be built as a standard of an smusing communication among people and society.디지털기기의 변화는 우리네 커뮤니케이션의 수단에도 많은 변화를 가져다주었다. 디지털기기를 통해 대화를 할 때, 왜 이모티콘과 같은 유희적인 요소를 이용하는가? 이것은 문자만으로 전달하기 어려운 감성적인 부분을 우회적으로나마 전달하기 위해서일 것이다. 다양한 감정상태는 시각화된 도상들의 도움을 받아 원거리에서도 문자나 음성만의 한계를 나름대로 극복하는 요소로 활용되고 있다. 다양한 정보전달 매체를 통해 사람들의 소통방식이 다양해지면서 다양한 커뮤니케이션이 늘어가고 있으며, 유희적으로 소통하는 방법에 대한 관심 또한 커지고 있다. 이에 비언어적인 정보전달 매체로써의 픽토그램이 시각유희적인 표현을 통해 상호간의 소통에 있어 어떠한 영향을 미치게 될지를 조형적으로 접근하고, 다양한 공간 안에서 놀이로써 기능할 수 있는지에 대한 가능성을 접근하고자 한다.
유희적인 픽토그램을 이용한 감성적 접근이 본래의 메시지 뿐 만 아니라 연상되어지는 보다 많은 부가적 메시지를 제공하는 즉, 커뮤니케이션의 확장에 도움을 주는 중요한 요소라고 할 수 있다. 특히 다양한 매체에 사용되어진 유희적인 픽토그램은 개인과 사회의 소통적 놀이로서 기능할 수 있으며, 매체 가능성과 더불어 놀이를 하기 위한 집단적 규범으로서 시각적인 한계를 규정지을 수 있는 가능성을 내포하기도 한다. 반복적인 픽토그램의 제공은 즉흥적인 유희성을 발휘하기에는 어려움이 있다. 그러나 유희적이라는 것은 즉흥적인 순간성만을 전제하지 않으므로 얼마든지 유희적인 도상이 될 수 있고 이것은 나아가 개인과 집단이 소통하는 또 하나의 유희적 소통의 방법이 될 수 있을 것이다.