This study has the objectives to recall our current situation that has emphasized only the physical function in the strategy and practice method of public design although the quality of public design is strongly related to the quality of each individual life and to suggest the practice method of public design to satisfy the quality of a life through the emotional satisfaction of user. For these objectives, the concept of theme park, which employs a variety of presentation techniques with the fundamental goals of the remedy of human life and offer of pleasure, was provided as a practice method. It is meaningful that the public design can propose a method to lead the practice from the viewpoint of pleasure, remedy and self-discovery through a descriptive text for the emotional satisfaction that modern people need out of being considered in simple physical function. As a method of study, the concept of public design was analyzed and the relationship between the concepts of public design and theme park was considered by adding the factors of public design containing emotionality, sequence, interaction, historicity and identity into the factors of theme parks including fun/pleasure, subject/context, immersion, participation, historicity/location, identity/self-
discovery. Through this analysis and the example that the presentation factor of the theme park was applied to the public design, it demonstrated that presentation technique of theme park has a relationship with the concept of public design. The author has drawn the conclusion that the introduction of the concept of theme park has a potential to solve the emotional issue of public design.공공디자인의 질이 개인 삶의 질과 매우 깊이 관련되어 있음에도 불구하고 그 전략과 실천방법에 있어서 물리적 기능만을 수행해 왔던 우리의 현실을 되돌아보고 사용자의 정서적 만족을 통해 삶의 질을 충족시킬 수 있는 공공디자인의 실천방법을 제시하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 인간 삶의 치유와 즐거움의 제공이라는 근본 목적을 가지고 다양한 연출기법을 사용하고 있는 테마파크의 개념을 그 실천 방법으로 제시하였다. 이는 공공디자인이 단순한 물리적 기능에서 재고되는 것에서 벗어나 현대인이 요구하는 감성적 만족을 위해 서사적 텍스트를 통한 재미, 치유, 자아발견의 차원에서의 실행을 유도할 수 있다는 하나의 방법을 제안한다는 점에서 의의가 있다. 연구 방법으로 우선 공공디자인의 개념을 고찰하였으며 이를 통해 얻어낸 감동성, 연속성, 상호작용, 역사성, 정체성의 요소를 테마파크의 연출요소인 흥미/즐거움, 주제/맥락부여, 몰입, 참여, 역사성/장소성, 정체성/자아발견의 요소들에 대입하여 그 상관성을 논하였다. 이러한 분석과 사례 제시를 통하여 테마파크의 연출기법이 공공디자인의 개념과 상관적 특성이 있음을 증명하였다. 이에 논자는 공공디자인의 감성적 접근 해결을 위한 방법으로 테마파크의 개념 도입이 가능성을 가진다는 결론을 얻어내었다.