산업기술의 발달은 새로운 영상매체를 통한 그래픽의 출현을 가속화시켰고 다양한 영상매체의 등장은 메시지를 전달하는 수단에 다양성을 부여하였다. 인간은 영상매체의 움직임 속에서 감성을 자극받아 더 많은 정보를 얻게 되었고 이에 모션그래픽은 효과적인 시각전달 방법으로 활용되며 대중적 관심을 이끌었다. 여러 컨텐츠 장르 중 모션그래픽은 인간의 감각기관(시, 청각)을 통해 커뮤니케이션 활동의 보조적인 역할을 수행하며 설득력 있는 매체로 자리 잡고 있다. 이와 함께 렌티큘러 렌즈시트를 이용한 모션그래픽이 제한적으로 사용되면서 기존 2D 이미지만으로 영상의 부분적 표현인 모션과 3D 이미지로의 표현이 가능해졌다. 영상매체의 한계를 렌티큘러 렌즈시트를 이용한 모션그래픽에서 실현되었고 인쇄매체에서도 움직임과 3D 이미지의 표현이 가능해지면서 디지털 기반의 보완적 매체로써 고려할 수 있게 되었다.
이에 기존 그래픽 분야에서 주목받아 왔던 모션그래픽과 새롭게 관심이 집중되고 있는 렌티큘러 렌즈시트를 이용한 모션그래픽을 이론적 배경과 함께 분석하여 다양한 그래픽 효과와 표현을 통해 효과적인 메시지 전달 방법을 공유하며 향후 광고전략 수립 시 다양한 접근과 접목의 가능성을 제시하고자 한다.The development of industrial technology let the new video media to appear with increasing speed and the appearance of various video media provided the means of communication with diversity. Man has received more information with the stimulation of sensibility in the action of video media and then the motion has interested the masses while being applied for an effective visual communicator.
Above all the genres of contents, the motion- graphic is establishing itself as an appealing medium carrying out the supporting part of communicating activities through the human sense organs(visual and auditory). And with the popular appearance of the graphic applying lenticular lens sheets, it has become possible to express the formerly existing 2D images into 3D images and motion which is the partial expression of video. With the realization of the passing the limit of video media and with the using of the expression of 3D image and motion in printing media, popular interest for motion-graphic is growing.
By the comparison and the analysis of motion- graphic that has been noticed in existing field of graphic and the graphic using lenticular lens sheets that is newly focused, the method of effective message communication through various expressions and effects of graphic would be shared and the possibility of approach and integration in mapping future advertising strategy would be presented.