국가는 다양한 교류를 통해 이해관계를 넓혀가고 기술을 공유하게 되면서 기술의 성장과 보유만으로 국가경쟁력을 향상 시킬 수 없게 되었다. 이러한 변화 속에서 선진국들은 국가경쟁력을 평가하는 다양한 요인 중 이미지와 같은 상징적 요인이 자국의 경쟁력 향상에 중요한 요인임을 인식하고 긍정적인 국가이미지 창출을 위해 많은 관심과 노력을 기울이고 있다. 그 중 언론매체의 기능과 역할, 강력한 영향력을 인지하고 적극 활용하고 있다. 많은 대중은 언론매체를 통해 전달된 국제뉴스를 통해 다른 국가에 대한 정보를 얻게 되며 이는 특정한 이미지로 발전시켜 새로운 이미지를 형성하게 된다. 때문에 언론을 통한 국제뉴스보도는 다른 어떤 메시지보다 정보의 신뢰성과 함께 국가이미지 형성에 많은 영향을 미친다고 할 수 있다. 이에 신문은 여전히 국제적 명성으로 대중의 신뢰를 얻으며 세계 언론을 선도하고 있는 매체이다. 미국 USA TODAY지(紙)의 한국관련 시각이미지를 통해 한국의 국가이미지를 파악하고자 한다. 2002년 한일월드컵대회의 성공적 개최와 성과로 축구에 대한 관심과 LPGA에서의 한국 선수들의 선전 등에 따라 스포츠 분야가 긍정적인 국가이미지 형성에 기여하고 있으며 인물 중심 보도가 높아지면서 개인의 능력과 업적 또한 긍정적인 국가이미지 형성에 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 한국의 국가이미지 변화와 국가경쟁력 강화를 위한 긍정적인 국가이미지 창출을 위한 방향을 모색하고 왜곡과 오보에 대한 빠른 대응과 관리가 우선되어야 하며 장기적 안목에 따른 실질적인 국가이미지 향상을 위한 방법을 모색해야 할 것이다.It has become that a nation can not own its national competitiveness with the help of improvements in industrial techniques since international trading of goods and sharing of techniques are wide-open in recent worlds. Along with this international mood, leading countries has recognized that an image of a nation is one of the important factors of judging a nation’s power along with economy, society, politics, culture, art and sports. They are now focusing on the Image- making. One of the effective ways to make its image better is to utilize mass media. Majority of people read and watch international news delivered via. the mass media to earn national-wide information and what happens overseas. These information and news affect and form a nation’s image whether people recognize or not. Among the mass media methods, newspaper is still powerful and leading one. Here, I will search the status of the image of Korea through a world-wide newspaper, USA TODAY. Korea has brought aggressive and positive images in sports due to Korea-Japan World Cup Soccer Game in 2002 and Asian golf stars in LPGA. The news on individual issues also made the image even better. Now, It is time for Korean government and people to establish a way to manage misrepresentations or false reports to maintain and improve the current image and in perspective, the image formation will lead it to the international competitiveness.