본 연구는 패키지디자인 평가도구 개발을 위한 예비 연구로서 “패키지디자인을 제작할 때 시각적으로 고려해야 할 요소는 무엇인가”에 대한 가장 원론적인 연구부터 시작하게 되었으며, 이에 따라 이론적 고찰 및 전문가인터뷰를 통하여 총 26개의 고려 요소를 모두 찾아내었다. 고려요소를 찾는 과정에서 문제점을 발견하게 되었는데, 패키지디자인에 있어서 대부분의 연구가 디자인에서 비중을 크게 차지하는 브랜드네임, 칼라, 로고타입, 일러스트레이션, 레이아웃 등의 요소에만 치중하여 분석을 하고 있고 그 외에는 어떠한 요소가 존재하며, 그 개념과 역할은 무엇인지 상대적으로 연구가 부족하다는 점을 인식하게 되었다. 그러므로 선행연구와 전문가면접을 통하여 찾아낸 총26개 고려요소의 명칭과 개념을 전체적으로 패키지디자인분야에 적합하도록 간략히 정의하였다. 따라서 개념정의한 내용을 잘 이해할 수 있는 가의 여부를 파악하기 위해 대학생 32명을 대상으로 이해도 여부를 조사한 결과, 100% 모두 이해하는 점에 문제가 없었다. 전문가의 인식차원을 알아보기 위하여 총 26개 요소 중 속성이 비슷하다고 느끼는 것을 구분하도록 하여 모두 3개의 범주로 구분하였으며 brand요인, visual요인, form요인 이라고 명명하여 체계화 하였다. 결론에서는 찾아낸 고려요소를 통하여 앞으로 중요도 평가 등 연구되어야 할 문제들을 제시하였다.This study is to research the visual elements to be considered in the manufacture of package design as a preliminary study for the development of evaluation tools of package design. To do this, through theoretic study and by expert interview, I could list 26 elements to be considered. I found some problems in the course of finding elements to be considered; most of studies in package design analyze highly the elements of brand name, color, logotype, illustration, and layout, which are highly being focused on in design. I have also recognized that the studies of other elements are needed, because the study of the concept and role of other elements is comparatively scanty. And so I have defined the 26 terms and concepts, which I have found out through a preliminary study and expert interview, to be considered shortly to be used in package design field. After defining the concepts and terms, I have 32 collegians tested for the understanding of the definition and all of whom understood it perfectly. To examine the recognition of experts, I classified and named the total 26 elements by 3 categories, which are brand factor, visual factor, and form factor. By the result of examination, I suggested some problems, like the evaluation of importance degree, to be studied using the elements which are found to be considered.