ICT는 장애학생의 교수?학습에서 중요한 매체 및 도구로 활용되고 있으며, 질적인 수업이 되기 위해서 필수적으로 고려되어야 할 요소 중의 하나이다. 그래서 특수교육분야에서는 수업 전반에서 ICT가 적절하게 활용될 수 있도록 물리적 환경 조성과 함께 실제적인 활용을 위한 여러 지원이 이루어져 왔다. 하지만 ICT활용교육의 내실화와 활성화를 위한 연구와 노력은 일반 교육 분야와 비교하여 상대적으로 부족한 실정이다. 그래서 본 연구는 장애학생의 교수?학습에서 ICT가 어떻게 준비되어 활용되고 있는지를 탐색하고, ICT활용에 있어서 주요 문제점과 개선 방향을 알아본다. 또한 특수학교(급) 교사들은 장애학생 교수?학습에서 ICT활용이 정착되기 위해서 어떠한 점들을 요구하는지 심도있게 파악하여 ICT활용교육의 활성화 방안을 제안하였다. 이를 위해 본 연구는 특수학교(급)교사 100명을 목적표집하여 설문과 심층면접으로 조사를 실시하였다.
연구의 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 특수학교(급)의 ICT활용교육은 교수?학습에서 중요한 매체와 방법으로 인식되고 있었지만 콘텐츠의 양과 체계적인 활용을 위한 기준이 미흡하여 활용상의 편중성과 비체계성을 나타내었다. 들째, 효과적인 ICT활용교육이 되기 위한 선결조건으로 특수학교(급) 교사들은 수업을 위한 충분한 콘텐츠 환경 제공을 요구하였다. 특히 활용이 용이한 풀 패키지 형태의 콘텐츠와 교수 학습 목표 및 내용에 따라서 수정?제작이 가능한 자료(소스) 형태의 콘텐츠 제공을 요구하다. 셋째, 특수학교(급)에서 ICT활용교육이 활성화되기 위해서 교사들은 노후화된 ICT활용 환경의 개선과 질 높은 콘텐츠 제작을 위한 전용 시설을 요구하였고, 수업에서 ICT를 적절히 활용할 수 있는 능력을 함양할 수 있는 전문적인 연수와 연구 활동의 지원이 필요하다고 지적하였다. 이상의 결과를 바탕으로 장애학생 교수?학습에서 ICT활용교육이 활성화될 수 있는 방안을 ICT활용 환경, 콘텐츠, 제도 및 교사 지원 측면으로 구분하여 제시하였다.ICT is an important medium and tool in instruction with regard to students with disabilities. ICT is a key element in ensuring quality class. Thus, In the field of special education, diverse support has been provided to create a necessary physical environment with a view to enabling the proper utilization of ICT in overall class setting. However, research into and efforts for the practical utilization of ICT-based education have been insufficient, compared with other educational fields.
Thus, this paper examined how ICT is prepared and utilized in instruction with regard to students with disabilities. It handled major problems in and improvement direction for ICT utilization. It also explored what needs the teachers in special schools(classes) want to have fulfilled for ICT utilization to be in place in the instruction with regard to students with disabilities, thereby offering measures for activating ICT utilization education. To this end, a questionnaire-based survey along with in-depth interview was conducted targeting 100 teachers in special schools(classes).
The findings are outlined as follows. First, ICT utilization education in special schools(classes) was recognized as an important medium and method in teaching and learning, but since the criteria for systematically using ICT and relevant contents were lacking, the current utilization system was found to be ineffective. Second, as a prerequisite for ensuring an effective ICT utilization education, teachers in special schools(classes) called for an environment where sufficient contents are available in class. In particular, they demanded to provide contents in the form of easy-to-utilize full packages, themes that can be amended and crafted according to teaching objectives and contents, and contents in the form of data(sources) by textbook unit. Third, teachers demanded to improve the dilapidated ICT utilization environment and provide exclusive equipment and facilities for producing quality contents with a view to activating ICT utilization education in special schools (classes). They also indicated that it is necessary to help provide professional training and research activities in order to properly utilize ICT.
As such, this paper discussed measures for activating ICT utilization education in instruction with regard to students with disabilities, in terms of ICT utilization environment, contents, systems and support for teachers.