지식기반 사회에서 기업의 경쟁력 제고를 위해서는 인재 pool의 확충을 통한 인적자원의 고급화가 주요 경쟁력의 하나이다. 그러기 위해서는 여성인력의 활용이 선행되어야 함에도 불구하고 현실적으로 기업 내 여성인력은 효율적으로 활용되지 못하고 있다. 이와 같은 현상의 원인 규명에는 많은 논란이 있을 수 있겠지만 일반적으로 기업의 많은 관리자들이 여성리더의 조직행동이 남성리더와는 상이하며, 여성리더는 남성리더에 비해 직무 몰입도(task 측면) 및 조직 몰입도(relationship 측면)가 떨어진다고 믿고 있는 것이 그 주요 원인 중 하나이다. 이 연구는 과업적(task), 관계적(relationship), 경력 비전(career Vision) 측면에서 여성리더에 대한 주요 선입견을 도출하여 이를 통계적으로 검증하는 데에 목적이 있다. 연구결과, 여성리더의 경우 과업적 측면에서는 남성과 크게 차별화되지 않지만, 관계적 측면에서는 남성에 비해 조직 내 성차별을 보다 크게 느끼고 있으며, 조직보다는 개인 생활을 중시하는 경향이 있었다. 또한 경력 비전(career Vision) 측면에서는 남성에 비해 낮은 승진 비전을 가지는 것으로 나타났다. 이 연구는 이러한 연구결과의 근본 원인을 분석하고 이를 바탕으로 보다 실제적인 여성 리더십 교육의 방향을 제시하고 있다.In a knowledge-based society, one way to improve a company's competitiveness is to heighten the quality of human resources by expanding the talent pool. In order to do that, the utilization of women resources should come first but nevertheless, in reality, women resources in companies are not being used efficiently. There might be many debates in explaining this phenomenon, but in general, one of the biggest reasons is that managers believe that women leaders' commitment to the job and organization is lower than that of male leaders. Therefore, the goal of this study is to understand the prejudice of women leaders in the areas of 'task', 'relationship' and 'career vision' through statistical verification.
Results of the study show that women leaders do not show much difference from men in 'task', but feel more sexual discrimination in the 'relationship' category, and weigh personal life over the organization than male leaders do. As for 'career vision', it shows that women leaders have lower promotion visions than male leaders have. This study analyzes the fundamental reasons of such research results and presents a more practical path for women leadership education.