이 글은 일본에서 행해지고 있는 문화정책 연구의 일단을 소개하면서, 문화정책 연구에 대한 인문학적 접근의 필요성을 고찰해보려는 데 목적이 있다. 일반적으로‘문화정책’에 대한 접근 방식은‘문화’보다는‘정책’쪽에 초점을 맞춤으로써, ‘문화정책’이라는 문제 틀이 전제로 삼거나 제시하고 있는‘문화’개념에 대한 반성적 인식이 상대적으로 소외되고, 기존의 상식화된‘문화’개념들을‘정책’의 대상으로 의심 없이 사용해온 경향이 강하다. 일본의 경우, 이러한 경향은 1960년대 후반부터 본격화되어 현재까지 지속되고 있다고 말할 수 있는데, 이 과정에서‘문화정책’은 다이내믹하고 비균질적인 복수의‘문화’들을 선별적으로 재가공, 평균화해왔다고 할 수 있다. 이러한 상황과 관련해 문화정책 연구가 당면 정책과제들에 대해 직접적이고‘실용적인’기여를 하는 데 그치지 않고, ‘문화정책’의 존재 방식과‘문화정책’이 가공해내는‘문화’에 대해 비판적 긴장을 유지하기 위해서는 어떻게 해야 할까? 이러한 질문이‘인문학’고유의 문제 설정 방식이라 했을 때, 이러한 질문을 문화정책 연구와 연관지어 문화정책 연구의 가능성과 한계에 대해 생각해보려는 것이 이 글의 목적이다. 최근 일본에서 행해지고 있는 문화정책 연구 스펙트럼에는 이러한 인문학적 접근이 하나의 축을 형성하고 있다. 이 글은 일본에서의 문화정책 연구의 지평을 개괄한 뒤, 그 안에서 인문학적 접근이 실제로 행해지는 방식을 검토하고, 거기에서 노출되는 한계점과 과제를‘현대’문화예술 생산자의 위치와 ‘납세자 주권’문제에 초점을 맞춰 논의한 것이다.This paper is to introduce part of cultural policy studies in Japan, and to think about the approach to cultural policy studies from a humanities perspective. Generally speaking, the approach to cultural policy studies focused less on culture than on policy. By doing that, the reflexive recognition of the concept of culture, which cultural policy regarded as its precondition or tried to
reconceptualize repeatedly, has been relatively isolated, and at the same time the established concept of culture circulated as common sense, has been exclusively used by cultural policy. In the case of Japan, we can say that such a tendency started in the latter half of the 1960s and continued until the present, and in the process, Japanese cultural policy selectively remanufactured dynamic and heterogeneous cultures and normalized them.
Under these conditions, what do we have to do to maintain critical tension with cultural policy and the concept of culture manufactured by cultural policy, beyond contributing to the present cultural policy directly and practically? If it is possible to regard such a question as the only perspective of the humanities, the purpose of this paper is to think about the possibility and
limitations of cultural policy studies connecting such questions with cultural policy studies. This kind of perspective has emerged in recent cultural policy studies in Japan. So I, after summing up the scope of cultural policy studies in Japan, investigated approaches to cultural policy studies practiced by a humanities perspective in Japan, and argued its limitations, especially focusing on the place of contemporary producers of art and culture, and on the problem of taxpayer sovereignty.