이 논문은 18세기 독일의 언어철학자인 헤르더(J. G. v. Herder)와 현대 독일철학자인 하이데거(M. Heidegger)의 ‘언어’개념을 상호 비교해 보는 것을 목적으로 삼고 있다. 먼저 헤르더에 있어서 언어는 인간의 이성(영혼, 성찰능력)을 그 기원으로 하고 있다. 그에 있어 ‘언어’는 영혼의 자기 전개 활동으로서 인간 자신에 그 기원을 두며, 이때의 인간은 이성과 감각기관들을 갖춘 인간, 곧 이성적 동물로서의 인간을 의미한다. 하지만 하이데거는 근본적으로 이러한 헤르더의 언어관과 입장을 달리 한다. 하이데거는 ‘언어’를 인간의 단순한 능력이 아닌, 그 이상의 또는 그 이전의 어떤 것으로 파악하면서, 헤르더의 이성주의적 언어관을 강하게 비판한다. 즉 하이데거는, 헤르더의 주장처럼 언어가 인간 이성(영혼)의 산물로 인식된 이후로 그것의 시원적인 본질이 변질되어 버렸다고 주장한다.
이와 같이 헤르더에 있어서 언어는 그 기원을 인간의 이성(영혼)에 두면서 근본적으로 ‘인간적인 언어’로 그 의미가 제한되어 있는데 반해, 하이데거는 이러한 인간의 언어를 이차적인 의미의 언어로 이해하면서, 그것의 근원을 그리스적 의미를 간직한 로고스, 곧 ‘존재의 언어’에서 찾고 있다. 또한 헤르더의 언어사상에서 ‘청각’은 영혼의 활동을 통해 언어를 사용하는 인간의 감각기관 중의 하나로 간주된다면, 하이데거의 ‘들음’은 감각기관인 귀를 통해 존재자의 소리를 듣는 것이 아니라 근원적인 언어의 소리, 곧 정적의 울림을 듣는 존재론적 의미의 들음을 의미한다.This thesis, centered on Herder and Heidegger's concept of language, is written for the purpose of illuminating their view of language and investigating the relationship between a origin of language and a matter of Listening. First, Herder's theory of language clearly rejects the theological explanation, the recourse to the claim of a divine origin of language; it is intended to account for the origin of human language as essentially different from animal sounds (natural, imitative, expressions of animals) based on the philosophical and scientific (descriptive) analysis of the radical difference between human beings and animals or other living being.
For Herder, language is a natural endowment of human being as well as, at least in part, the result of human inventiveness and development. His ideas about the origin (derivation) of language are embedded in a quite impressive concrete research (empirical evidence) as well as in his assumption that ultimately language is nature itself finding expression in the mind of human being. However, for Heidegger, the origin of language is not to be traced back to a metaphysically conceived "essence" or to some "eidos" that objectifies language (as well as the word); it is found in what language really is, in "what is ownmost" to language, as well as to the word, in the "belongingness to being, in enowning as differing." The "word" as the ground of language is ultimately "the word of being."
Thus Heidegger's critique of Herder's ideas on the origin of language leads to the rethinking of the very question of the origin of language; it moves from a historical, developmental explanation to the ontological (phenomenological) understanding of the very question of, that is, of the inquiry into, origin. For Heidegger, Attending to or "hearing"(erh?en) and "saying"(sagen) being ultimately take place "through (durch) being", in light of Dasein's decision for being; being "grants"(verschenkt) itself as "clearing"(Lichtung) to human being, and this "granting"(gift) sets human being apart from, and beyond any comparison to, other being (e. g., animals). After all, Heidegger's language is the place in which the truth of being opens and metaphysical one which reveals being of the being. So we can say that the place being resides and sojourns is 'the language' and that the thinking of being can illuminate the original meaning in a language as 'the house of being.'