본 연구에 앞서 패키지디자인 제작 시 고려요소에 관한 선행연구를 진행하여 총 26개의 고려요소를 찾아낸 후 개념을 정의하였다. 이번 연구는 첫째로 이러한 26개의 요소 중 가장 중요한 요소와 가장 덜 중요한 요소는 무엇인가의 중요성 우선순위를 순위별로 찾아내는 것이고, 두 번째는 선행연구에서 도출한 6개의 중요 요소가 측정에 의해서 실제로 중요한 요소로서의 결과가 나타나는 가를 검증하는 것이다. 이에 따라 본 연구에서는 대학생 및 실무디자이너 450명을 대상으로 패키지디자인 고려요소에 대한 개념을 토대로 중요성 설문에 대한 측정을 하였으며 각각의 요소에 대한 중요도 우선순위를 찾아내었다. 빈도분석 결과, 컬러(color)가 1위로 나타나 가장 중요하게 인식되어지는 요소로 나타났으며, 그 다음은 레이아웃, 브랜드네임, 브랜드로고타입 등의 순위로 26위까지 나타났다. 컬러, 레이아웃, 브랜드로고타입, 형태, 일러스트레이션, 용기재질 또는 포장재질 등 6개의 중요요소는 우선순위 결과에 따라 비교 검증을 해 본 결과, 일러스트레이션과 용기재질 또는 포장재질을 제외한 나머지 4가지의 요소들은 모두 중요한 요소로서 유효함이 확인되었다. 그러나 일러스트레이션과 용기재질 또는 포장재질도 근소한 차이지만 10위권 내의 중요요소로서 확인되있다.Through a preliminary study which was about the elements to be considered in the manufacture of package design, total 26 elements to be considered were discovered and the concepts of them were defined. This study is firstly to find out the most and the least important elements out of 26elements in an order, and secondly to examine the 6significant elements, found in preliminary study is to be revealed as important elements in fact by the measurement. According to this, there were 450 collegians and designers were targeted for questionnaire research which is based on the concepts of elements to be considered in the package design. By measuring this, the degree of importance of each element and order of priority were found. As a result of analyzing the frequency, the Color was ranked the highest position that is recognized as the most important element, and then other 26 elements, such as the layout, brand name, brand logo type, and so on were ranked in an order. The significant 6 elements, color, layout, brand logo type, figure, illustration, container material, or wrapping material were comparatively assessed, followed by a result of the order of priority. It verified 4 elements as significant elements, except the illustration and container material or wrapping material. However, it was found that they were still ranked in top 10 of the most important elements.