본 연구는 패키지디자인 평가도구를 개발함에 있어서 패키지디자인을 어떠한 잣대와 기준으로서 평가를 할 것인가에 대한 척도를 개발함에 목적이 있다. 따라서 평가의 기준을 찾아내고자 하는 차원에서 연구가 이루어졌으며, SD법(형용사의미분별법)을 이용하여 연구한 바 있는 선행연구를 토대로 전문가심층면접과 사회심리학전공 교수의 자문을 통해 패키지디자인을 평가할 때 필요한 형용사적 어휘를 단계별로 추출하였다 아울러 그것에 대한 의미를 폭넓게 포함하고 있는 명사형 어휘를 단계별로 추출하였다. 이러한 과정을 통해 최종 24개의 형용사적 어휘와 명사형 어휘 6개를 추출하였으며, 가장 잘 어울리는 어휘끼리 범주를 구분하도록 하였다. 이 과정에서 24개의 형용사적 용어는 평가요소가 되며, 6개의 명사형 어휘는 평가차원이 됨으로서 패키지디자인의 평가요소와 평가차원을 추출하게 되었고 앞으로 평가에 필요한 기준으로 삼도록 하였다.This study aims to develop criteria or standards that evaluate package design with, in order to develop the package design measurement tool. Thus, the study was accomplished to find out the evaluation criteria and adjective vocabularies, required for evaluating package design, were selected by different levels. Due to this, a professional in-depth interview which is based on SD(Semantic Differential) technique used preliminary study was utilized and advice from a sociopsychology professor was also used. Moreover, 6 substantive vocabularies which comprise their meanings broadly were selected and classified them as to matches better. Throughout the procedure, 24 adjective vocabularies became the evaluation elements and 6 sustantive vocabularies became evaluation dimension. Therefore, the evaluation elements and evaluation dimension of package design were drawn out to be used as required criteria of evaluation.