본 연구는 조선시대 전통혼례복의 조형미를 바탕으로 현대적인 복식미를 반영한 예복을 디자인, 제시하는 것이다.
전통혼례복인 적의, 노의, 장삼, 원삼, 활옷, 염의를 자료로 하여 조형미를 분석한 후, 전통혼례복 중 치적의, 원삼의 한삼, 당의, 염의, 장삼, 활옷을 선정하여 전통혼례복에 나타나는 조형미를 바탕으로 현대적 예복을 제시하고자 한다.
본 연구는 전통 혼례복인 치적의, 원삼의 한삼, 염의와 장삼, 활옷을 자료로 하였으며, 전통혼례복에 표현된 한국의 조형미를 바탕으로 현대적 예복디자인을 제시하는데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다.
이와 같은 연구내용을 토대로 작품Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ을 기획, 제작으로 조형미가 표출된 예복을 제시하고자 한다.
첫째, 디자인의 구성은 상의하상의 연결형과 분리형으로 표현하였고, 구성선의 조화를 위하여 옆트임, 도련, 소매의 직선배래와 수구, 깃과 여밈, 치마의 주름, 당의의 곡선, 치마말기의 곡선 등을 응용하여 예복의 조형미를 표현하였다.
둘째, 색상은 백색과 흑색, 적색을 사용하여 예복의 격식과 품위를 표현하였다. 무채색과 유채색의 조화로 현대적 색채미를 표출하며, 청?홍 배색을 사용하여 경쾌한 율동미를 나타내고자 하였다.
셋째, 한삼을 복원한 직금 원단과 목단 문양의 양단, 일정한 간격으로 누빈 명주를 사용하여 전통적인 복식미를 직물에서도 찾을 수 있다.
넷째, 원적과 대대, 매듭으로 장식성을 나타내었고 전통 복식에서 많이 사용된 문양을 자수 작업을 통해 길상의 의미인 문양으로 복식의 심미성을 강조하였다.
다섯째, 정확한 패턴작업을 통해 입체미를 강조하였으며, 서양의복 봉제방법을 병행하여 복식의 완성미를 추구하였다.
이와 같이 전통혼례복에 나타나는 조형미를 바탕으로 현대적 조형미를 반영한 예복을 디자인한 것에 연구의 의의를 두고자 하였으며, 본 연구의 제한점으로 여성 전통 혼례복 중 전통 혼례복인 치적의, 원삼의 한삼, 염의, 장삼, 활옷만을 자료로 하여 예복 디자인을 제시하였기에 자료의 한계점이 있었다. 따라서 앞으로 전통 혼례복 중 다른 의복들을 자료로 하여 현대화 작업을 통한 디자인 개발로 연구의 범위를 확장시키고자 한다.This study examined and suggested the design and made the costume by applying the formative beauty of traditional Korean clothing to a modern formal suit.
The beauty of costume was also summarized and presented as the formative beauty observed from the external appearance of Jeokui(ceremonial robe embroidered with peacock patterns), Noui, Jangsam(ceremonial robe of royal ladies), Yeomui, Hwalot (ceremonial robe for princesses), Wonsam(court dress for women) and Dangui(upper garment for women, for ceremonial occasions) by examining the origins, shapes, colors and patterns of the clothes above on the basis of the investigation on conceptual historical books about traditional costume for marriage. And the costume was made as the empirical study in accordance with the beauty of costume observed above.
This study began from the worries that the interest and understanding on the traditional Korean costume gradually followed the westernization trends and practical needs for convenience in reality, which I felt as making traditional Korean costume, mainly for marriage, as the designer for about 20 years.
As the traditional costume that most of Korean feel brotherhood as wearing, the modern formal suit design was suggested and made as explained below:
1. Design was configured and utilized on the basis of the shape of traditional costume.
2. The traditional colors, blue, red, white, black and yellow for the wedding costume, were adopted.
3. Materials suitable for expressing the formal suit were used.
4. Traditional patterns delivered their meaning and were utilized in various ways.