남성과 여성에게서 나타나는 인지적, 행동적 차이는 공감하기(empathizing)와 체계화하기(systemizing)의 두 가지 심리적 차원으로 설명될 수 있다는 Baron-Cohen의 공감하기-체계화하기 이론을 검증하기 위해, 이공계열과 어문계열 전공의 남녀 대학생 374명에게 공감지수 척도, 체계화지수 척도 및 자폐스펙트럼지수 척도를 실시하였다. 연구 결과 남학생은 여학생보다 체계화지수가 더 높았고, 이공계열 전공생은 어문계열 전공생보다 체계화지수가 더 높았다. 반면 공감지수의 성차와 전공 차이는 나타나지 않았다. 그러나 각 개인의 공감하기 수준과 체계화하기 수준의 상대적 차이는 성별과 전공에 따라 달라서, 여학생과 어문계열 전공생은 체계화하기에 비해 공감하기 수준이 더 높았으나 남학생과 이공계열 학생은 공감하기에 비해 체계화하기 수준이 더 높았다. 또한 각 개인의 공감하기와 체계화하기의 상대적 수준에 따라 인지유형을 5가지로 나누었을 때 남학생과 이공계열 전공생은 공감하기보다 체계화하기 성향이 더 강한 S형에 많았고 여학생과 어문계열 전공생은 체계화하기보다 공감하기 성향이 더 강한 E형에 많았다. 또한 S형과 극단적 S형의 자폐스펙트럼 지수는 E형과 극단적 E형의 자폐스펙트럼 지수보다 높았다. 이 결과는 공감하기와 체계화하기 수준의 상대적 차이가 성차뿐만 아니라 자폐적 성향을 설명할 수 있다는 공감하기-체계화하기 이론을 지지한다.According to Baron-Cohen(2003), individual differences between male and female, and between science and humanities students could be explained by two psychological dimensions: empathizing and systemizing. Systemizing is the drive to analyse systems or construct systems, and held to be our most powerful way of understanding and predicting the law-governed inanimate universe. Empathizing is the drive to identify mental states and respond to these with an appropriate emotion, and held to be our most powerful way of understanding and predicting social world. In this study, sex and major differences of empathizing and systemizing were tested with Korean university students. 374 university students in the sciences major and the humanities major were given self-report questionnaires assessing the systemizing and empathizing tendencies: SQ and EQ. There were significant sex and major differences on the empathizing quotient and systemizing quotient. On the EQ, females scored significantly higher than males, but on the SQ, males and science students scored significantly higher than females and humanities students. In addition, more females and humanities students were categorized as the “empathizer” in whom empathizing is stronger than systemizing, but more males and science students were as the “systemizer” in whom systemizing is stronger than empathizing. there The results indicated that males and the individuals in the sciences were more systemizing-driven than emapthizing-driven, whereas females and the individuals in humanities were emapthizing-driven than systemizing-driven. In addition, the systemizers scored significantly higher than the empatizer on the AQ, suggesting that people with high systemizing have higher levels of autistic features.