이 연구는 교육적 맥락에서의 질적 탐구의 철학적 기원을 존 듀이의 ‘질적 사유’ 개념으로 보고 질적 사유 논의 속에 내포된 프래그머티즘 경험론의 의미와 지각과 사고의 문제를 검토하고 듀이의 질적 사유를 미술사례 속에서 질적 탐구로 현실화시키는 엑커의 논의를 살펴본다. 나아가 게히건의 비평적 탐구로서의 미술비평에 대한 주장은 듀이의 ‘미적 비평’ 개념을 근거로 한다는 점에서 듀이의 미적 비평을 검토한뒤, 게히건의 논의를 비판적으로 재고하면서 ‘질적 탐구로서의 미술비평’을 제안한다. 이를 위해 우선 ‘질적 탐구’의 관점에 예술적 과정을 재구성하는 엑커의 분석을 모델로 삼아 ‘비평적 탐구’로서의 미술비평을 주장하는 게히건의 논의를 비판적으로 재검토한 뒤, 존 듀이의 ‘미적 비평’의 핵심적 개념들을 미학적 논의 속에서 고찰함으로써 왜 질적 탐구로서의 미술비평이어야 하는지를 확인하고, 이러한 논의들을 통해 드러나는 미술비평 교수법에 대한 대안을 찾아본다.According to John Dewey, art criticism is basically ‘aesthetic criticism’ as a kind of qualitative inquiry in the perceptual experience of art works. The concept of ‘qualitative thought’ is the origin of ‘qualitative inquiry’ that is adopted in pedagogical context. The qualitative thought which is represented the most clearly as the logic of artistic construction shows the feature of qualitative regulation which is common in art and science. D. W. Ecker was to find an analogy within “the artistic process as qualitative problem solving” for the role played in the theoretical problem solving of the basic scientist. This analogy shows the case of qualitative inquiry. Dewey says that criticism is judgement and a judgement is made of interaction between critic and the work of art. Art criticism as aesthetic judgement is an act of controlled qualitative inquiry demands a rich background and a disciplined insight. In the context of pedagogical art criticism, G. Gaehigan suggests ‘critical inquiry’ for understanding the concept and applying it in the Classroom. This Study will show that Gaehigan's term of critical inquiry actually means qualitative inquiry and has to change it with that term.