SIT 관광은 전 세계적으로 매우 중요한 이슈로 떠오르고 있으며 한국에서 도 최근 차관광(Tea Tourism), 음식관광(Food Tourism)과 더불어 와인에 대한 관심
증가로 와인관광의 수요가 증폭되고 있다. 이러한 시대적 흐름에 따라 와인관광을 벤치마킹하여 한국의 전통주를 하나의 개별화된 관광 상품으로 개발하여 지역경제를 활성화시키는데 이바지하고자 한다. 본 연구는 전통주 관광트레일을 개발하기 위해 전통주의 이미지와 선호도를 분석하고 전통주관광에서의 중요 요소를 알아보았다. 분석결과, 충남권의 전통주로는 금산인삼주와 한산소곡주가 인지도와 선호도면에서 가장 높게 나타났으며 중요 요소로는 맛과 상품성, 전통주와 어울리는 음식, 주변의 축제와 이벤트 친절성 순으로 나타났다. 이와 더불어 전통주관광 개발시 선호하는 연계프로그램을 중심으로 전통주 관광트레일을 제시하였다.SIT (Special Interest Tourism) has been emerged as an important
field of study now a days. Interests in the wine area are also growing in many
countries. Both wine and SIT tourism industries have achieved high level of
growth within also Korea in these days. The purpose of this paper is to
investigate of success factors as to develop Korean traditional alcohol ‘Jeon Tong Ju’ tourism. This paper considers ‘Jeon Tong Ju’ image, preference, important factors for tour and marketing point. In consequence, the most important factor in ‘Jeon Tong Ju’ tour was flavor of ‘Jeon Tong Ju’ and commercial value. Also, food matched with ‘Jeon Tong Ju’, festival & event, Knowledgeable staff and service mind was appeared as an important factors for ‘Jeon Tong Ju’ trail tour.