교육과학기술부는 그동안 국가수준의 대규모 학력평가에서 배제되어 왔던 특수교육대상학생의 학습권과 동등한 평가참여 기회를 보장하기 위해 ‘특수교육대상학생 학력평가제 및 평가조정제도입’을 포함한 제 3차 특수교육발전 5개년 계획(’08∼12’)에 발표하였다. 본 논문에서는 ‘특수교육대상학생 학력평가제 및 평가조정제도’를 개관하고 문제점을 제기하였다. 또한 지속적 학업문제를 가진 특수교육대상학생의 학력평가를 위한 대안평가 개발의 필요성을 강조하고 대안평가 개발을 위해 중요하게 인식되고 있는 평가문항 또는 검사의 인지 복잡성의 개념을 논의하였다. 이를 토대로 인지 복잡성이 지속적 학업문제를 가진 특수교육대상학생의 국가수준의 대규모 대안평가 개발에 주는 시사점을 모색하였다.Recently, the Korean Ministry of Education, Science and Technology announced the Third Five-Year Plan for the Special Education Reform including 'the implementation of academic assessment for students with disabilities and testing accommodations'. This plan is intended to guarantee the educational right of students with disabilities and provide them the opportunities for participating in large-scale assessment systems. This paper reviews and discusses the nature and issues of 'the implementation of academic assessment for students with disabilities and testing accommodation.' In addition, this paper supports the importance of creating alternate assessment for students with persistent learning problems included in general education system. Finally, the concept and the implication of cognitive complexity in designing alternate assessment for students with persistent learning problems are discussed.