본 논문은 한국의 박물관 건립 과정에서 비롯하는 제반 문제점을 점검함으로써 뮤지엄 플래닝의 개념과 작업의 필요성을 제안하는 데 그 목적을 둔다. 실제로 한국의 박물관 정책에서 시설 확충은 매우 중요한 성과지표이다. 그러나 건립에 대한 계획 작업이 미흡함에 따라 대체로 건립 이후 운영 부실이 불가피하게 되고, 대국민 문화 향유에도 어려움을 가져온다. 비록 박물관 건립을 위해 ‘타당성 조사’가 진행되더라도 단순한 예산 편성을 위한 형식적인 절차에 지나지 않고, 재원 확보를 위한 ‘투?융자심의’ 과정도 박물관의 특성을 고려하지 않고 진행될 뿐이다. 건축과 전시디자인에 대해서도 실제적인 지침이 이루어지기 힘들어 디자인에서의 차별성과 경쟁력을 갖기 힘들다. 이에 따라 건립 단계에서부터 실행 단계에 이루기까지 전체적인 과정에서 기획과 행정 업무를 진행, 관리하는 뮤지엄 플래닝 개념과 그것의 활동 영역을 제시한다. 특히 박물관 건립의 전문 인력인 뮤지엄 플래너의 역할을 명시함으로써 제도적 방안을 구체화하였다. 결국 뮤지엄 플래닝은 박물관 활성화를 위한 목표만이 아니라, 한국 박물관의 경쟁력을 높이기 위한 정책적 목표를 두고 있음을 밝히고 있다.This treatise examines museum construction problems in Korea, and suggests the establishment of the concept of museum planning and its necessity. The expansion of facilities is a very important accomplishment indicator of thereality of Korean museum policy. However, insufficiency of construction planning and design work causes insolvent operation and insufficient public participation. Furthermore, feasibility studies for museum planning are not concerned with financing and investment for securing funds, or the museum's character, but are only perfunctory processes. There are difficulties in achievingdistinctiveness and competitiveness in architectural design and display due to the lack of practical guidelines. This treatise therefore suggests the concept of museum planning and its sphere of activity which includes the planning and administration process in its entirety from construction planning to practice. In particular, it gives shape to systemic methods through elucidating the role of the museum planner and expert of museum construction. After all, museum planning aims to promote museums and also to reinforce competitiveness in respect of policy.