본 연구는 초등 청각장애 아동에게 수화동화 프로그램을 통하여 교사의 발문에 의한 수화동화가 청각장애 아동의 언어표현력에 미치는 영향을 비교하고자 하였다. 연구 대상은 11세~12세의 청각장애 아동으로 실험군 7명과 대조군 7명을 선정하여 프로그램 실시 전 실험군과 대조군에서 일반적 특성과 결과 변수를 분석하고, 수화동화 프로그램을 6주간 실시한 후 실험군과 대조군의 문장쓰기와 그림 표현으로 언어표현력을 측정하였다. 수화동화 프로그램 전후 실험군과 대조군의 그림어휘력, 문장이해력에 대한 평균과 표준편차를 산출하고, 실험전과 후의 차이를 t-test로 분석하였다. 실험 결과, 교사의 발문에 의한 수화동화를 수행한 실험군이 수행하지 않은 대조군보다 문장력(단어수문장수) 점수와 그림표현력 점수가 높았다. 따라서 본 연구에서는 교사의 발문에 의한 수화동화가 청각장애 아동에게 다양한 어휘력 및 자발적인 언어표현들을 유의미한 경험이 되도록 격려하고 인정해주는 교육의 독자적인 중재전략을 위한 연구의 필요성이 개진되었다.This study focused on the Deaf children's having difficulty of comprehension, ability of vocabulary and ability of writing. So it has purposed to figure out how to improve language development of Deaf children's with the Sign Language a Teachers' questions on Fairy Tale to facilitate and to indicate the effective teaching method. The subjects of this study consist of 14 Deaf children‘s 11~12 year old dwelling in S & I city and volunteered for this study from September 25, 2006 to November 6, 2006. They were into the experimental group who had time for teacher's follow-up service to give a summing-up of the sign language a fairy tale to facilitate, use television and the control group who just use television. Scores were analyzed using SPSS PC+ Win 12.0, analysis of t-test to verify hypotheses. The results were as follows: 1. The writing ability(in using numbers of sentence) in the experimental group were significantly higher than the control group(p=.000). 2. The writing ability(in using numbers of vocabulary)in using numbers of vocabulary in the experimental group were significantly higher than the control group(p=.000). 3. The drawing expression ability in the experimental group were significantly higher than the control group(p=.000).