본 연구에서는 현재 장애영?유아가 재원(학)하고 있는 유아특수교육기관, 통합교육기관, 장애전담 보육기관과 통합보육기관의 교사 17명을 대상으로 장애영유아 교육과정 편성 및 운영에 관련한 실태 및 요구를 알아보고자 포커스 그룹면담(Focus Group Interview)을 실시하였다. 포커스 그룹면담은 2007년 7월 20일에 실시되었으며, 면담결과는 연속적 비교법에 의해 분석되었다. 면담은 2008년 개정 특수학교 교육과정 영?유아부분의 편성 운영에 대한 의견, 교육과정 편성의 실태, 교육과정 운영의 실태, 교육과정 평가의 실태와 향후 교육과정 편성?운영 자료에 대한 제안이라는 다섯 가지의 주제에 대해서 이루어졌다. 연구 결과 현장의 교사들은 국가수준의 교육과정을 다양한 형태로 변형 및 수정하여 사용하고 있었으나 영아교육과정의 부재 및 장애영유아의 개별적 특성과 요구에서 오는 어려움들을 포함한 여러 가지 요소들로 교육과정의 편성?운영과정에 혼란과 어려움을 경험하고 있는 것으로 나타났다. 이에 따라 다양한 개별적 특성을 지닌 장애영?유아 교육 및 보육을 위해서는 향후 일반적인 발달단계에 대한 가이드라인과 함께 현장적용이 가능 하도록 장애영?유아에 대한 구체적이고 풍부한 예시자료를 포함하는 수준에서의 편성?운영 자료가 필요함을 요구하고 있는 것으로 나타났다.The purpose of this study was to examine the compilation and management of early childhood curricula for infants and preschoolers with special needs and the relevant needs of teachers in our country. The subjects in this study were 17 teachers at early childhood special education institutions, inclusive education institutions, daycare centers for the disabled and inclusive daycare centers attended by infants and preschoolers with special needs. A focus group interview was conducted to deal with five selected themes: opinions on the compilation and management of existing curricula, suggestions about curriculum compilation, suggestions about curriculum management, suggestions about curriculum evaluation and suggestions about materials for curriculum compilation and management. As a result, it's found that the teachers investigated modified the national curricula in diverse ways, and they were thrown into confusion and faced difficulties in that process for various reasons such as the absence of curriculum for infants and the individual characteristics and needs of infants and preschoolers with special needs. As a consequence, they asked for guidelines about the general developmental stages of preschoolers with special needs and for materials about curriculum compilation and management involving plenty of applicable and specific examples.