이 논문은 칸트 자신이 프로이센 제국 당국과 종교 문제로 갈등이 생겼을 때 어떤 방식으로 그 갈등에 대처했는지를 그가 쓴 편지와 『학부간의 갈등』을 통하여 자세하게 관찰해 보고, 이를 통해 갈등 상황에서 철학자가 할 수 있는 처신에 대해 알아본다. 『학부간의 갈등』에서 칸트는 철학자가 직면할 수 있는 갈등을 두 종류로 나누고 하나는 합법적인 갈등으로 다른 하나는 불법적인 갈등으로 분류한다. 불법적 갈등은 정부가 당연히 지켜야 할 법의 테두리를 벗어나 정부와 백성, 그리고 이들의 이익을 대변하는 전문 직업인들(특히 성직자들의 이익) 편에 부당하게 설 때 발생하는 경우이고 합법적 갈등은 국가법의 테두리 안에서 상위 학부 교수들과 철학부 교수들 사이에 진리의 문제를 두고 발생하는 갈등이다. 이때 두 교수단은 이성을 기초로 정당하고 자유롭게 토론을 통하여 진리를 확증할 때까지 계속 갈등을 유지하고, 지속할 수 있다. 이 논의를 통하여 칸트가 바라보는 철학자의 소명은 두 가지 생활 방식의 차이에서 오는 불법적인 갈등과 진리 문제를 두고 발생하는 합법적 갈등에 대해서 다 같이 깨어 있어야 하는 것임이 드러난다.It is well-known that Kant was no natural debater. He tended to live in peace and in an amicable sphere. One case was, however, an exception: Kant wrote a kind of apology for his silence when he was pressed to keep quite about the religious matters by the king of Prussia. This paper lays its focus on this writing, The Conflict of the Faculties (Der Streit der Fakultaeten)(1798) and tries to find Kantian strategy in confrontation with the conflictual situation. It is of importance to see that Kant makes distinctions of the two kinds of conflict: one, an illegal and the other, a legal conflict. The ultimate cause of the illegal conflict lies in the tendency of the theologians, clergymen, and government officers in their playing of the role of a kind of magician in face of religious and secular matters for the sake of common peopler who want to live for the fulfillment of natural needs, on the one hand, and in the inevitableness of the philosopher's reaction to this illegal practices, on the other. This is in essence a conflict between two ways of life, one striving secular security and profit and the other one striving a philosophical life. The other conflict which is called legal and happens between the philosophy faculties and the faculties of, for instance, theology, should be maintained for the determination of truth on the basis of free and rational debate. This paper is concluded with a discussion on the role and vocation Kant attributed to philosopher: a conflict-maker as well as a peacemaker. Kant is compared to Socrates in this respect.