교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다. 교사의 전문성은 좋은 학교교육의 질을 결정지을 수 있는 가장 중요한 요인이다. 다시 말해, 교사의 교과전문성은 학교교육의 수준을 향상시킬 수 있는 핵심적 요소라 할 수 있다. 지금까지 우리는 교사자질 함양을 교과전문가에서보다 행정전문가에서 찾았다. 이 사실은 우리 학교교육의 경쟁력을 약화시켰으며, 아울러 공교육의 구조적 병폐를 낳기도 했다.이 논문에서 우선, 우리는 대표적 질적 방법론에 해당되는 실행연구에 대해 검토한다. 그리고 우리는 교사자질 함양을 실천적 반성가로서의 교사전문성에서 찾으려 한다. 마지막으로, 우리는 사회과 교실 수업에서 교사전문성을 향상시킬 수 있는 구체적 교수기법과 방법에 대해서 논의한다. 이런 시도를 통해 우리는 교실수업에서 사회과 수업의 혁신에 도달할 수 있는 효과적인 환경과 방법론을 제시한다.Promotion of Social Studies Teacher Competencies as Reflective Practitioner
The quality of education cannot be better than the quality of teacher. Teachers' professionalism in school education is the most important factor which is decisive for good school education. That is, good teaching profession in teachers is the necessary elements for improving the standard of school education. Until now, we have wanted to promote teacher competencies in the aspect of the administrative specialist rather than focus on the teachers' professionalism. This fact has weakened the competitive ability of our school education and caused the structural problem of public education.
In this paper, we examine action research as the qualitative methodology. And we deal with the teachers' professionalism from the standpoint of a reflective practitioner. Finally, we look for the practical teaching skills and methods for improving social studies teacher competencies in the classroom. Through this trial, we can suggest the effective environment and methodology for the innovation of the social studies teaching in classroom.