본 연구에서는 교사가 새로운 교육과정을 지속적으로 실행할 때에 연차별로 어떠한 특징이 나타나는지를 학습과제와 담화를 중심으로 분석하였다. 이를 위해 초등교사인 김 교사를 연구 대상으로 하여 2004년부터 2006년까지 3년간 대학부설 연구소에서 개발한 ‘창의성 증진을 위한 초등 수학 교육과정’의 실행을 관찰하였다. 김 교사의 교육과정 실행을 분석한 결과, 교사의 교육과정 실행은 실행년도에 따라 다르게 나타났다. 1차년도의 경우 원리적 수학지식에 기반한 학습과제와 절차적 수학지식에 기반한 담화패턴이 나타났고, 2차년도에는 원리적 수학지식이 강화된 학습과제와 원리적 수학지식에 기반한 담화가 이루어졌다. 3차년도의 경우는 학습과제에서 원리적 수학지식이 지속적으로 강화되었고 담화 역시 원리적 수학지식이 강화되었다. 이러한 결과는 1차년도에서 3차년도로 갈수록 교사의 교육과정 실행에서 깊이 있는 변화가 이루어졌음을 보여준다. 이러한 결과를 바탕으로 교사의 교육과정 실행을 다차원적 측면에서 분석해야 한다는 점과 교사가 실행한 교육과정을 평가하고자 할 때에 해를 거듭하여 지속적으로 평가하는 것이 필요하다는 점, 그리고 성공적인 교육과정 실행을 위해서 구체적인 교육과정 자료 개발과 실행 촉진 요인들이 필요하다는 점을 제안하였다.This study investigated an elementary teacher's three-year curriculum implementation
in terms of the intersection of classroom tasks and discourse patterns with principled and
procedural mathematical knowledge. The elementary teacher's implementation of
“Elementary Mathematics Curriculum for Promoting Creativity” was observed for three
years.
The results showed that the teacher's curriculum implementation was different across
years. In the first-year implementation, the teacher used tasks grounded on principled
mathematical knowledge and discourse focused on procedural mathematical knowledge. In
the second-year implementation, principled mathematical knowledge was built up in the
tasks the teacher used. The discourse focused students' attention on principled rather
than procedural mathematical knowledge. In the final year of implementation, principled
mathematical knowledge was built up in both tasks and discourse.
The results indicated that the teacher's curriculum implementation progressed showing
more depth of implementation. Based on the results, this study suggests that curriculum
implementation needs to be analyzed from multi-dimensional aspects of practice, and
assessed continuously for sustainability. Also, for success of curriculum implementation,
high quality curriculum materials should be developed, and facilitators such high-quality
professional development are needed to support change.