이 연구는 청소년들의 비행 실태를 살펴보고, 비행 여부에 대한 가정환경, 부모의 지지, 자기통제수준의 영향구조를 분석하며, 남녀 집단 간 구조모형에 차이가 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적을 수행하기 위해 층화다단계 집락표집에 의해 제주도를 제외한 전국 중·고등학교에 재학 중인 학생 총 2,368명을 추출 한 후 이들을 대상으로 수집한 설문자료를 바탕으로 통계분석을 실시하였다. 그 결과 전반적으로 남자 청소년이 여자 청소년에 비해 비행을 더 많이 경험한 것으로 나타났으나, 친구 따돌림 시키기의 경우는 여자 청소년의 경험비율이 남자 청소년에 비해 높았다. 또한 구조모형들 간의 비교에서는 가정환경→부모의 지지→자기통제수준→ 비행으로 이어지는 선형적 모형이 가장 적합한 것으로 나타나 가정환경과 자기통제수준 간의 관계는 부모의 지지가 완전 매개하는 것으로, 부모의 지지와 비행 간에는 자기통제수준이 완전 매개하는 것으로 밝혀졌다. 이러한 선형적 모형이 남녀 집단 모두에게 동일하게 적용가능한지 검증한 결과, 두 집단 모두에게서 모형적합도가 양호하였으나, 측정 동일성 및 구조 동일성 검증에서는 부분적으로만 동일한 것으로 나타났다.This study investigates the mediating effect of parental support and self-control on the relationships between adolescents' home-environment and juvenile delinquencies. Participants were 2,368 middle- and high-school students selected across the country by stratified multi-stage cluster sampling. The major findings were as follows. In general, boys tended to experience juvenile delinquencies more than girls except for excluding peers. Also, making a comparison among structural models, the linear model of home-environment→parental support→self-control→deviant behaviors indicated the best fit. It menas that parental support has the perfect mediating effect on the relationship between home-environment and self-control, and self-control has the perfect mediating effect on the relationship between parental support and juvenile delinquencies. However, The model varied with sex, that is, the girls group showed that stronger effect of self-control on juvenile delinquencies than the boy group did.