본 연구는 몬테소리 교구를 활용한 기하활동이 유아의 기하개념에 미치는 효과를 알아봄으로서 몬테소리 기하교구가 우리나라 2007년 개정 유치원 교육과정에서 탐구생활 영역 중 수학적 기초능력 기르기 하위영역의 ‘공간 및 도형에 대해 알아보기’에 몬테소리 교구가 도움이 되는지 구체적인 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 만 5세반 유아 40명이었으며, 분석결과 몬테소리 교구를 활용한 기하활동이 2, 3차원의 기하학적 관계인식, 공간좌표 인식, 대칭과 변형인식에 효과가 있는 것으로 나타났으나 공간적 시각화 및 공간적 추리인식에는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이는 실험처치 전에 두 집단은 이미 공간적 시각화 및 공간적 추리 인식 개념을 매우 높게 습득한 상태였으므로, 사후점수가 향상되었지만 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않은 것으로 분석되었으며 Montessori 기하 교구가 현재 우리나라 2007년 개정 유치원 교육과정의 ‘공간 및 도형에 대해 알아보기’에 도움이 됨을 알 수 있었다.This study is to investigate the usefulness of Montessori geometric educational materials in 'learning spaces and figures', a subordinate section of training basic mathematical abilities under the inquisitive-activities division of the Korean kindergarten educational courses revised in 2007, by looking into the effect of geometric activities with Montessori educational materials on children's geometric concepts. The study was conducted for forty 5-year-old children. Geometric activities using Montessori educational materials are shown to have an effect on the recognition of 2 or 3-dimensional geometric relations, space coordinates, symmetry and deformation, while there is no statistically meaningful difference in cases of spatial visualization and spatial inference. The reason for the latter is that the two groups had already mastered the concepts of spatial visualization and spatial inference, which leads to the enhancement of scores but not to a statistical difference. In conclusion, Montessori teaching tools are helpful in 'learning spaces and figures' of the Korean kindergarten educational courses revised in 2007.