이 연구의 목적은 생산성 향상을 위한 북미의 최첨단 사무실 계획 요소들을 분석하여 한국에서의 그 적용성을 예측하는 데에 있다. 지식근로자들은 조직의 생존이나 발전에 결정적 요인이라고 여겨져 왔다. 그래서 개방형 사무공간이 그들의 비공식 지식공유를 촉진시키는 사무공간에 적합하다고 고려되어왔다. 그러나 개방형 사무공간에서의 낮은 프라이버시와 산만함으로 인한 낮은 개인 생산성이 문제가 되어 왔다. 이 딜레마를 해결하기 위해, 이 연구는 폐쇄형 개인 업무공간이 개인 생산성 향상에 적합하고 비공식 지식공유를 위해서 개방형 회의공간과 만나는 장소들이 필요하다는 점을 제안한다. just-in-time 사무공간과 호텔링(hotelings) 타입들과 같은 일부 최신식 업무공간은 조직의 별도 비용부담없이 개인 생산성을 위한 공간과 개방형 만나는 장소를 제공할 수 있다.The purpose of this study was to analyze the variables of the state-of-the-art office planning for the productive workplaces of the North America and to predict the adaptability in Korea. Knowledge workers have been considered as the decisive factors for the survival and development of organizations. So, open workplaces have been considered appropriate for the workplace to stimulate their informal knowledge sharing. However, the low individual productivity due to low privacy and distraction in the open workplace has been the key problem. To solve the dilemma, this study suggests that closed individual offices are best for the individual productivity and open conference area and meeting places are essential for the informal knowledge sharing. Some state-of-the-art workplaces such as just-in-time offices and hotelings can provide more space for the individual workplaces and open meeting places without excessive cost burden of organizations.